Innholdskriteriene skal hjelpe oss å vurdere om nettsidene er riktig kanal for budskapet vi ønsker å formidle og hvordan vi i så fall skal utforme innhold og struktur. Hvis et budskap ikke møter kriteriene betyr ikke dette at budskapet er uviktig, men at vi bør vurdere andre kanaler.

Hvis svaret er «ja» på ett eller flere av spørsmålene skal vi ikke bruke tid og krefter på presentasjon og vedlikehold av innhold:

  1. Er det få som besøker siden eller er interessert i emnet?
  2. Er det andre som gjør dette bedre enn oss?
  3. Står dette beskrevet andre steder på oslo.kommune.no?
  4. Er innholdet utdatert?
  5. Er det andre kanaler som egner seg bedre?

1. Er det få som besøker siden eller er interessert i emnet?

Vi skal alltid finne ut hvorfor brukerne besøker oss og gi dem informasjon og løsninger basert på denne kunnskapen.

Slik sjekker du:

  • Se på tall og resultater fra webstatistikk (ekstern og intern søkelogg, tilbakemeldinger). Har du mindre enn 100 sidevisninger i løpet av ett år, skal siden i utgangspunktet fjernes.
  • Undersøk om det er volum på spørsmål og henvendelser på telefon, e-post og i andre kanaler, om emnet.
  • Hva sier resultater fra brukerundersøkelser? Undersøk om det er etterspørsel etter emnet.

Eksempel:
Tall fra sidene om rusomsorg under Velferdsetaten viser at svært få besøker undersidene om “Etnisitet og rus” og “Tidlig intervensjon”. Totalt er det snakk om 50 sidevisninger i løpet av et helt år. Kvalitative undersøkelser tilsier i tillegg at folk flest er på jakt etter et telefonnummer – altså kontaktinformasjon. Alle undersider om fagområdene på rusomsorg ble derfor fjernet.

2. Er det andre som gjør dette bedre enn oss?

Vi skal svare på et tydelig brukerbehov innenfor de områdene kommunen tilrettelegger for, gjør eller betaler for. Innhold som ikke er relatert til det vi driver med skal bort. Da henviser vi heller til de nettstedene som gjør dette, dersom de gjør det på en måte som imøtekommer krav om tilgjengelighet.

Slik sjekker du:

  • Søk etter området på Google, se hvem som har god informasjon om dette.
  • Sjekk om innholdet svarer på brukerbehov, er godt skrevet, tilgjengelig i henhold til krav om universell utforming og mobiltilpasset.
  • Prat med tjenesteeier og finn ut hvem som egentlig eier innholdet.

Eksempel:
Frivillighetssentralene er et viktig del av tilbudet til Oslo kommune. De drives av en del private aktører og i noen tilfeller i samarbeid med bydelene. I samarbeid med de private aktørene er det laget en egen nettside, http://www.frivillighetsportalen.no. I stedet for å duplisere innhold fra dette nettstedet, lenker vi heller til disse sidene.

3. Står dette beskrevet andre steder på Oslo kommune?

Kan innholdet på den aktuelle siden samles på en kjerneside (tema, tjeneste- eller faktaside) som allerede eksisterer?

Slik sjekker du:

  • Søk i internsøket til Oslo kommune. Se hva som er skrevet om temaet eller emnet tidligere.
  • Søk på Google. Se hva som er skrevet om temaet eller emnet tidligere på kommunens nettsider.

Eksempel:
På nettsidene til Oslo kommune har alle bydeler egne sider om “Groruddalsasatsningen”. Dette koster penger og er lite hensiktsmessig å vedlikeholde. Innholdet skal derfor i de nye nettsidene plasseres på et eget temaområde, der innholdet blir vedlikeholdt av en tjenesteeier. Da kan vi heller vise vei og lenke inn til temaområdet i stedet for å duplisere innholdet.

4. Er innholdet utdatert?

Har du innhold som er gammelt og ikke lenger aktuelt for målgruppen, så skal det bort. Dette kan gjelde satsninger og kampanjer som ikke lenger er aktuelle, eller beskrivelse av forskrifter som ikke lenger er i bruk.

Slik sjekker du:

  • Hør med tjenesteeier om dette fortsatt er relevant informasjon.
  • Se i publiseringsverktøyet når teksten sist ble oppdatert.

Eksempel:
På nettsidene til Bydel Nordre Aker om miljø og trafikksikkerhet henviser de videre til ansvarlig etat for trafikksikkerhet i Oslo kommune. Informasjonen er oppdatert per 25.09.2012 og lyder “I Oslo kommune er det Samferdselsetaten som har ansvar for saker som har med trafikksikkerhet å gjøre.” Samferdselsetaten eksisterer ikke lenger, innholdet er utdatert og bør fjernes.

5. Er det andre kanaler som egner seg bedre?

Vi skal alltid vurdere om nettstedet er den kanalen som egner seg best med tanke på hva vi ønsker å oppnå, og hva målgruppen finner det naturlig å gjøre. I enkelte tilfeller kan det være mer hensiktsmessig for både publikum og kommunen at vi løser henvendelser muntlig, hvis alternativet er å vedlikeholde kompleks informasjon, som allikevel fører til en henvendelse på telefon eller i skranke.

Slik sjekker du:

  • Sjekk om innholdet allerede eksisterer i andre kanaler. Hvis det allerede finnes informasjon om dette på Facebook, i brev, brosjyre eller liknende – hvorfor skal det da være på nett?
  • Hør med kommunikasjonsfaglige kollegaer om nettsidene er den best egnete kanalen for målgruppen, eller om det er andre kanaler som er bedre egnet.
  • Er det vanskelig å forklare skriftlig? Nettsidene egner seg best til å svare på enkle problemstillinger, hvis det er komplekse problemstillinger som er vanskelig å forklare egner telefon seg bedre.
  • Vurder ressursbruk på produksjon og vedlikehold av innhold på nett opp mot ressursbruk i øvrige kanaler.

Eksempel:
På nettsidene til Oslo kommune om tjenester for eldre/pensjonister har en digitalisert versjon av magasinet “Senior i sentrum” fått topp prioritet, men det står ingen informasjon om hvor du kan få tak i papirversjonen av magasinet. Magasinet omtaler aktiviteter og tjenester fra Oslo kommune, informasjon som du også finner presentert på nettsidene til Oslo kommune. Informasjon om magasinet og hvor du kan få tak i det kan presenteres lettlest og tydelig, selve magasinet egner seg best i sin egen kanal, som et magasin du fysisk kan bla i og lese, uten tilgang til nett.

Join the conversation! 1 Comment

  1. […] feltene har definerte bruksområder og er vedlegg til kriterier for innhold på Oslo kommunes nettsted.  Kriteriene ligger til grunn for arbeidet på […]

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: