Stjerneprinsippet for godt innhold på http://www.oslo.kommune.no:

Er innholdet nødvendig, prioritert, lettlest, lett å finne, og tydelig presentert for publikum?

Sjekkliste:

  1. Svarer innholdet på det brukeren spør om?
  2. Står det viktigste først?
  3. Er innholdet forståelig og lettlest?
  4. Finner brukerne innholdet via sine søkeord?
  5. Er det tydelig hva brukeren skal gjøre?

1. Svarer innholdet på det brukeren spør om?

Det er brukeren som i hovedsak styrer om innholdet er relevant. Offentlige nettsider kan lett flyte over av innhold og informasjon som ingen etterspør. Det skaper tidkrevende vedlikehold, og brukeren må kjempe seg gjennom unyttig informasjon for å finne svar. Irrelevant innhold gjør det vanskeligere for brukeren å både søke og navigere seg frem til det relevante innholdet.

Slik sjekker du:

  • Kan du enkelt si hvilke spørsmål innholdet svarer på? Sørg for at det er brukerens spørsmål du stiller, og ikke kommunens.

Eksempel: Barnehagetilbudet i Oslo kommune

Slik gjør du det Slik gjør du det ikke
Søk plass i barnehage. Søknadsfrist er: xx:xx:xxxx. Finn barnehager nær din adresse Barnehage er en pedagogisk tilrettelagt institusjon for barn under skolealder som skal sørge for pedagogisk veiledning…

2. Står det viktigste først?

Brukeren skal raskt finne det hun leter etter. Derfor skal den viktigste informasjonen ligge øverst i teksten. Vi skriver derfor tekstene våre etter prinsippet om synkende viktighet.

Vi velger ut hva som er viktigst, basert på hva brukeren ønsker å vite, ikke hva vi mener brukeren må vite. Hvis vi ikke kommer raskt til poenget vil brukeren forlate siden og mislykkes i å løse oppgaven på nett. Alternativet for brukeren er å velge andre kanaler som telefon, e-post eller fysisk oppmøte. Dette er en dyrere og mer tidkrevende oppgaveløsning for både brukeren og kommunen.

Slik sjekker du:

  • Les de tre første setningene. Gir disse nok informasjon til at brukeren vet hva han eller hun skal gjøre videre?

Eksempel: Kulturtilskudd fra Oslo kommune

Slik gjør du det Slik gjør du det ikke
Søknadsskjema.Søknadsfristene for å få kulturtilskudd er…
Du kan få tilskudd fra Oslo kommune hvis du…
Om tilskuddsordningen.
Kulturtilskudd: Oslo kommune bidrar til at kunst- og kulturtilbudet er mangfoldig, nyskapende, inkluderende og tilgjengelig for alle. Oslo skal være landets musikksentrum og markere seg i internasjonale sammenhenger.
Et viktig mål er at alle barn og unge i Oslo skal få tilgang til kunst- og kulturopplevelser.Gjennom tilskuddsordninger stimulerer og støtter kommunen kulturlivet.
Kulturetaten har innført elektronisk søknadsskjema for tilskuddsordningene Driftstilskudd og Løpende kunst og kulturtiltak.
Lenke til elektronisk søknadsskjema.
Søknadsfrister.
Slik gjør du det Slik gjør du det ikke
Gjenspeiler det som er viktigst for brukeren:
– Jeg vil søke kulturtilskudd
– Jeg lurer på når fristen er
– Jeg lurer på hvem som får tilskudd
– Jeg ønsker å lese mer om tilskuddsordningen
Gjenspeiler det som er viktigst for Oslo kommune:- Hvordan Oslo kommune bidrar- At det er viktig for kommunen å markere seg internasjonalt- At alle barn og unge skal få tilgang til kunst og kultur- At kommunen stimulerer og støtter kulturlivet- At kommunen har innført elektronisk søknadsskjema

3. Er innholdet forståelig og lettlest?

Brukeren leser sjelden teksten linje for linje, men skumleser innholdet etter svar. Uklare overskrifter, lange setninger, lange avsnitt og vanskelige ord gjør innholdet uforståelig og tungt å lese.

Vi skriver enkel norsk for at alle skal forstå. Vi tar brukerne og deres behov på alvor, og henvender oss i «du»-form. Sørg for pauser med punktum. Ett tema per avsnitt, en tanke per setning.

Oslo kommunes nettsider skal være lettleste og forståelige via alle enheter og skjermstørrelser, også mindre skjermer som mobil og nettbrett.

Slik sjekker du:

  • Les det høyt. Gir teksten mening?
  • Få noen andre til å lese det høyt. Skjønner de hva vi skriver og sier?
  • Skalér ned nettleseren din og se hvordan teksten fremstår i mindre skjermstørrelser

Eksempel: Sjenkebevilling og etebalererprøven

Slik gjør du det Slik gjør du det ikke
Alle som ønsker det, kan ta etablererprøven og kunnskapsprøven. Du må ha bestått kunnskapsprøven for å søke om salgs- og skjenkebevilling.
Alle serveringssteder må ha bestått etablererprøven.
Alle serveringssteder må ha en daglig leder/styrer med bestått etablererprøve. Den som søker om å bli godkjent som daglig leder/styrer eller stedfortreder ved steder med salgs-/skjenkebevilling, må ha bestått kunnskapsprøven for å dokumentere nødvendig kunnskap om alkohollovgivningen. Man må imidlertid ikke ha en slik rolle for å avlegge en kunnskaps- eller etablererprøve, prøvene er åpne for alle.

4. Finner brukerne innholdet via sine søkeord?

Faguttrykk, stammespråk og juridisk språk gjør teksten vanskeligere å lese. Vi unngår å bruke faguttrykk, stammespråk og juridisk språk. Hvis vi må bruke faguttrykk eller forkortelser, gir vi en enkel forklaring første gang i teksten.

Slik sjekker du:

  • Sjekk søkeloggen. Hvilke ord benytter brukerne når de søker?
  • Sjekk Keyword-finder i Google Adwords
  • Søk på Google. Se om siden du har laget dukker opp.

Eksempel: Skoletilhøringhet

Søkeord: skolekrets, skolegrenser – UDE bruker: skoletilhøringhet, inntaksområder

Slik skriver du Slik skriver du ikke
Hjemmehjelp gis til personer som på grunn av sykdom… Praktisk bistand gis til personer som på grunn av sykdom….
På kartet finner du oversikt over Oslos skolekretser Den interaktive kartapplikasjonen viser grunnskolenes inntaksområder.

5. Er det tydelig hva brukeren skal gjøre?

Videre handlinger og konsekvenser for brukeren må komme klart frem. Det kan være en knapp, et telefonnummer, lenker eller en forklaring som forteller hva du skal gjøre. Eller det må være tydelig at brukeren har fått svar på oppgaven og at nettstedet kan forlates uten uavklarte spørsmål eller forventninger.

Det må komme tydelig frem hva brukeren skal gjøre, dersom ikke svaret ligger i selve innholdet.

Slik sjekker du:

  • Bidrar innholdet til at brukerne stiller spørsmål som «hva gjør jeg nå», «hvem kontakter jeg», «når hører jeg fra kommunen»?
  • Er det tydelig hva løsningen er? Ringe noen, dra et sted, finne ny informasjon, søke, klikke på en lenke? Eller rett og slett avslutte besøket fordi svaret lå i innholdet?
  • Er det en handling du kan gjøre på bakgrunn av teksten du har lest?
  • Hva vil være naturlige steg videre for brukeren? Og kommer dette tydelig frem?

Eksempel: Bekymringsmelding

Slik skriver du Slik skriver du ikke
Ring 00 00 00 00 om du er bekymret eller ønsker råd og veiledning. Du kan være anonym. Hvis du er uten penger til daglige kostnader kan du søke økonomisk sosialhjelp. Søknadskjema. Har du bekymring for barn og ungdom, eller ønsker du råd og veiledning? Du kan ringe anonymt og uforpliktende til oss.Hvis du er uten penger til livsopphold kan du søke økonomisk sosialhjelp.Når du henvender deg til sosialtjenesten for første gang må du bekrefte identitet og bosted. Det stilleskrav til dokumentasjon. Gjennom mottakssamtaler kartlegger vi hjelpebehov og henviser eventuelt videre.Utfylt søknadsskjema kan leveres i vårt mottak i Gullhaugveien 7 eller sendes til:NAV Sosialtjenesten Nordre AkerGullhaugveien 70484 Oslo
Åpningstid 08.00-15.00 Normal åpningstid

Join the conversation! 2 Comments

  1. […] elsker å si. Tjenestekjerner som løser flere oppgaver på ett sted, veiledet dialog og stjerneprinsippene våre for godt innhold gjør at våre brukere kan bruke mer tid på å være mennesker og mindre tid på å være […]

    Lik

    Svar
  2. […] ikke forenklet Resultatene viser at brukerne opplever innholdet som tydelig og til hjelp der hvor prosjektets kriterier for godt innhold er fulgt. Brukerne melder at fokuset på tjenester og oppgaver er god hjelp for å løse det de […]

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: