I disse dager er det ett år siden lansering av Oslo kommunes nettsider. Vi feirer med å lage nytt innhold og ny funksjonalitet til nye målgrupper.

Vi har vært opptatt av å lage et brukervennlig nettsted. Siden lansering har over 60 personer gjennomført kvalitative brukertester i brukerlaben vår og ca. 3 000 har deltatt på fjerntester. Hver dag spør vi 15 000 brukere om de finner det de leter etter på nettsidene våre.


Hva med morgendagens nettsted?

I en intern undersøkelse besvart av virksomhetsledere og kommunikasjonsressurser i Oslo kommune oppgir så mange som 83 prosent at de har kommunikasjonsbehov som løses best av ett nettsted, men som ikke dekkes på www.oslo.kommune.no. Det er behov for å fortelle om mer enn tjenestene kommunen tilbyr, for å synliggjøre gode resultater, dele kompetanse, vise investerings- og byggeprosjekter, og bidra til at innbyggere får relevant informasjon. Vi ønsker å være en åpen og tilgjengelig kommune, også på nett. Vi er alle enige i at nettsidene sjelden løser kommunikasjonsbehovet alene. Mye foregår i andre kanaler som for eksempel Facebook. Men innhold som skal deles i sosiale kanaler trenger ofte et sted å bo, og mange ønsker at det hjemmet skal være www.oslo.kommune.no.

Løsninger som ikke er gode nok

Vi har løsninger for aktueltstoff, men mye tyder på at løsningene våre ikke er gode nok og at løsningene ikke er godt nok kjent internt. Heldigvis finnes det flere mulige løsninger og sammen med virksomhetene har vi satt av tid og ressurser til å se på hvordan vi på en bedre måte kan vise frem det som er aktuelt i kommunen.

I tillegg til å forbedre løsningene for aktueltstoff, skal vi også arbeide med “jobb i Oslo kommune/virksomheten”, “fag og kompetanse”, “bydeler og prosjekter”. Vi skal tilrettelegge og utvikle funksjonalitet for engelsk innhold på nettstedet. Samtidig skal vi opprettholde antall besøkende som oppgir at de får gjennomført sine oppgaver på nett.

Metode og prosess for utvikling av nytt innhold og ny funksjonalitet

Hver dag jobber vi med kontinuerlig forbedring av nettstedet på vegne av alle tjenester i Oslo kommune. Parallelt har vi startet prosessen med nytt innhold og ny funksjonalitet rettet mot nye målgrupper. Metoden vi bruker for å finne løsninger på kommunikasjonsbehovene er i stor grad  den samme som vi brukte da vi bygde nye nettsider for ett år siden. Arbeid med nytt innhold og funksjonalitet er grovt sett delt inn i fem faser:

1) Innsikt
2) Design
3) Utvikling
4) Produksjon
5) Vedlikehold og oppfølging

Først starter vi med å konkretisere innhold for de ulike målgruppene. Det vil si at vi definerer målgrupper og brukeroppgaver, skissere løsninger, snakker med virksomheten, andre kommuner og målgruppene. Innsikten brukes videre av designere slik at nettstedet skal være enkelt, intuitivt, og gi gode, helhetlige opplevelser for brukerne. I designfasen prototyper vi og lager beskrivelser for hvordan løsningen skal fungere. Underveis må vi teste de ulike løsningene og gjøre justeringer før utvikleren kan programmere nye løsninger. Samtidig skal vi, sammen med virksomhetene, produsere innhold. Når innhold er produsert og publisert, starter prosessen med kontinuerlig forbedring, der vi vedlikeholder og oppdaterer, og følger med på statistikk og tilbakemeldinger.

Vi har løst behovene som flest besøkende til nettstedet har. Nå skal vi fortsette arbeidet med nye målgrupper, nytt innhold og ny funksjonalitet på nettstedet.

 

Kategori:
Brukertest, Innhold, Nyheter, Uncategorized

Join the conversation! 1 Comment

  1. […] «Jan Johansen», «Bjørn Olsen», «Ole Larsen» og «Thomas Berg»; du/dere er selvsagt invitert opp til våre lokaler på Helsfyr etter påsken for å få en grundig gjennomgang i endringene på nettsidene til Oslo kommune. Da kan dere også se hvordan vi jobber for at nettstedet skal bidra til å møte kommunens kommunikasjonsbehov. […]

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: