Brukerne er alle som besøker nettstedet vårt. Så enkelt er det egentlig. Det er innbyggere. Det er fagfolk. Det er deg og meg. Men så vanskelig er det også. For det du og jeg vil løse på kommunens nettsted er ikke alltid det samme.

Innad i kommunen er det lett å tenke at brukere er de som besøker nettstedet i forbindelse med at de er ute etter informasjon om en tjeneste. De skal sjekke åpningstidene til Tøyenbadet, søke barnehageplass, eller sjekke når det er skoleferie. Men selv om dette er en stor del av brukerne våre, er det ikke alle.

Vi deler inn brukere i ulike grupper:

  • Innbyggere (de som bor i Oslo kommune og bruker våre tjenester)
  • Profesjonelle brukere (som arkitekter, leverandører og journalister)
  • Ansatte (de som jobber i Oslo kommune).

Dette er en enkel inndeling, men det blir raskt mer komplisert:

La oss si at du er småbarnsfar, journalist og bor i Oslo. Da er du trolig del av flere brukergrupper. Som forelder vil du kanskje ønske å finne ut hva barnehageplassen koster, mens du som fagperson kanskje ønsker å finne informasjon om hvordan Osloskolen er organisert. I dag løser vi den første oppgaven (pris barnehageplass), men vi har ikke informasjon om hvordan Osloskolen er organisert. Foreløpig. 

Utviklingen av nettstedet skal sikre at flere får løst det de kommer for å gjøre. Mange brukergrupper er mindre i volum, men har mange oppgaver som skal løses. Og vi skal løse behovene deres også.

Mye av innholdet det er snakk om var tilgjengelig på det gamle nettstedet. Og kanskje leter brukerne også etter noe som hverken var på gammelt eller er på nytt nettsted? Dessverre kan vi ikke ha en stor dugnad, legge alt ut på én gang og tro at alle behov er løst. En ting er at det stilles krav til utformingen av innholdet. Det skal være tilgjengelig på mobile enheter og være universelt utformet. En annen utfordringen er å sikre at alt nytt innhold ikke kommer i veien for eksisterende innhold.

Vi må vite hvem brukerne er, hva de leter etter og hvordan de ønsker innholdet presentert. Det betyr at vi skal fortsette å jobbe systematisk med brukertesting, måling, analyse, søkemotoroptimalisering, design og utvikling.

I februar fyller nye www.oslo.kommune.no ett år. Det nye året skal vi feire med å lage mer innhold, rettet mot flere målgrupper. Det gleder vi oss til.

Kategori:
Brukertest, Innhold, Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: