Nesten tre av fire besøk til Oslo kommunes nettsider kommer fra en søkemotor. I hovedsak snakker vi da om Google, som er den totalt enerådende søkemotoren i dag.

I november kom 71 % av alle besøk fra en søkemotor. Noen enkeltsider hadde trafikk på over 90 % via Google. Resten av trafikken kommer fra andre nettsteder som lenker til oss (ca. 13 %, inkl sosiale medier) og direktetrafikk (16 %) hvor man har skrevet inn adressen til oss, eller har det som bokmerke eller liknende.

Hovedsiden vår er mest besøkt, men…
Hovedsiden er den mest besøkte enkeltsiden, men kun 8% av besøkende fra Google kommer direkte hit. De andre mest brukte landingsidene er kjernesider slik som “Skole og utdanning” og “Barnehager”, og så enkeltsider som “piggdekkgebyr”, “ferie og fridager” og tilsvarende.

Hva betyr det? Jo, at hovedsiden for nettstedet med dens mange menyer ikke er så viktig som man kan tro. Søk har tatt over. Alt i alt står hovedsiden for mindre enn en tiendedel av alle sidevisninger på nettstedet. Dette blir riktignok mange sidevisninger, nesten 140 000 ganger ble hovedsiden besøkt av 1,6 millioner sidevisninger totalt på nettstedet i november måned. Oslo kommune har mange besøk, men også mye forskjellig informasjon og ulike tjenester, dermed blir mye av trafikken spredd utover veldig mange enkeltsider. Nest etter hovedsiden er det en enkeltside om “piggdekkgebyr” som har flest sidevisninger. Den står for 3 % av alle sidevisninger på nettstedet i november, og etter det er vi straks under 1 % før vi har kommet ned til tiendeplass på lista.

Hovedsiden er ikke viktigst

Folk flest er altså ikke innom hovedsiden vår. Flertallet går direkte til andre sider, og et stort antall av nettsidene våre står får én-side-besøk, det vil si at besøkende kun har sett denne ene siden og ofte funnet det de lette etter før de forlater nettstedet igjen (såkalt fluktfrekvens).

Enkeltsiden om “piggdekkgebyr” får eksempelvis ca. 70 % av besøkstrafikken fra Google, og hele 85 % av dem besøker kun denne siden før de forlater nettsidene våre. Med andre ord, de søker opp informasjonen på Google, klikker seg inn på siden vår og så forlater den igjen. I dette tilfellet har de fått gjort det de kom for.

Av og til finner folk riktig nettside hos Google uten å besøke nettstedet vårt, de finner svaret i søket. For eksempel ser vi at kun litt over halvparten som søker etter Tøyenbadet på Google, klikker seg inn på siden vår om Tøyenbadet. Adresse og åpningstider vises jo i søketreffet.

Alt og alle på Google

At man ikke er avhengig av å gå inn på en nettside for å finne svar vil vi se mer av framover. Googles visjon: “Googles mål er å organisere all informasjon i verden og gjøre den universelt tilgjengelig og nyttig”, vil i praksis si at vi i stor grad skal kunne finne svaret hos Google. I 2014 var Google-indexen på 30 000 milliarder nettsider (= 100 millioner GB).

Algoritmen deres fungerer fantastisk godt (koblet med personlig søkehistorikk), oftest finner man riktig nettside i de første søketreffene. Men det gjenstår nok en del, som at Google viser sanntidsinformasjon fra nettsider i søkeresultatet. Endring av informasjon på Oslo kommunes nettsider gjenspeiles ikke med en gang hos Google, det tar ofte en dag eller to – av og til mer. Men forventningene til informasjonen hos Google av Google-brukerne (de fleste av oss!) er ikke mindre av den grunn. Å søke på Google, blir bare mer og mer naturlig og enkelt, se bare hvordan adressefeltet i nettleseren har blitt til et søkefelt. Google har blitt en del av dagligtalen vår, vi søker ikke mer, vi googler.

Betyr Googles mål og dominans slutten på egne nettsider?

Nei, men det krever mer av oss som drifter og forvalter nettsteder for å få vist relevant og oppdatert informasjon hos søkemotorene så fort som mulig. Mindre vekt kan legges i å lage en innbydende hovedside med en perfekt meny, som enkelt skal lose brukerne til alle tjenester og informasjonssider på nettstedet. Enkel og brukervennlig navigasjon på undersider blir viktigere når en større andel av trafikken på nettstedet lander på “tilfeldige” undersider. God og konsis beskrivelse av tjenester og innhold på undersider blir et must, det er det Google suger til seg og presenterer i søkeresultatet.

Til sist, inntoget av smarttelefoner har gjort nettbruk mer tilgjengelig og naturlig. Og søk er en naturlig del av å bruke mobilen. Google melder at av de 100 milliardene (!) søk som globalt blir gjort hver måned, er halvparten fra mobiltelefoner. Under årets sommerferie så vi at over 80% av mobiltrafikken på nettsidene våre kom fra, ja nettopp, Google.

skjermdump_mobiltrafikk

Mobiltrafikk på www.oslo.kommune.no 20.07-16.08.2015. Viser sidevisninger og at andelen fra søkemotorer er på 80,80%.

Oslo kommune på nett tilstreber å være 100 % tilgjengelig på mobil og i øyenfallende synlige på Google!

Og, hvis du er usikker på hvordan?: makegooglemyhomepage.org

Kategori:
Innhold, Statistikk og analyse, Uncategorized, Universell utforming
Stikkord:
, ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: