Webforvaltningens daglige arbeid: å gjøre et relativ kompleks tjenesteområde enklere for brukere.

Flere av Oslos snart 700 000 innbyggere trenger å løse sine oppgaver på nett. Det samme trenger andre innbyggere i andre kommuner. Hvordan kan vi jobbe bedre sammen?

Unnskyld, men hva mener brukerne?

I webforvaltningen i Oslo kommune googler vi støtt og stadig andre kommuner. Med store øyne ser vi på hvordan andre har løst det som også er våre utfordringer. Men vi må bli flinkere til å spørre, bli flinkere til å sjekke; hva synes brukerne om måten det er løst på? Får flere løst oppgavene sine? Fungerer det?

Testing- testing-testing

Ofte synes vi at vi har laget noe smart. Når vi brukertester det vi har laget, så viser det seg at det ikke var så smart likevel. Og det er i dette tidsrommet, mellom publisering og resultat av brukertesting, at det er fare for at andre skal kopiere oss uten at de vet om det fungerer eller ikke. Det samme gjør vi med andre. Vi glemmer å spørre om innholdet er brukertestet, og om testen viser at brukerne får løst oppgavene sine eller ikke. Vi tar det ikke for gitt at alt vi lager fungerer. Da må vi ikke ta det for gitt at det andre lager fungerer heller.

Alt er ikke gull

Innhold på nett er under konstant forbedring. Ingenting er skrevet i stein. Og alt som glimrer er ikke gull. Det at noen har lansert et nytt nettsted, betyr ikke at de har løst alt. Mye skjer med kommunale nettsteder om dagen, og da er det viktigere enn noen gang at vi utveksler erfaringer. Derfor vil vi være flinkere til å ta kontakt med andre kommuner for å se om det vi synes ser så smart ut, egentlig er det. Folk er aldri lenger unna enn en e-post, en sms eller en telefonsamtale. Og vi håper at de som lar seg inspirere av våre løsninger også sjekker med oss; fungerer det dere har gjort?

La oss stjele det som fungerer – la oss huske på å spørre!

PS.

Forresten, vi skal snart prøve ut en helt ny menystruktur på helse og omsorg. Men vi deler ikke opp området i helse og pleie og omsorg. Det fungerte visstnok ikke særlig godt for Bergen. Vi sier i fra dersom vi finner en løsning!

Kategori:
Brukertest, Innhold, Statistikk og analyse, Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: