Tjenesten som lever etter regelen «fokuser på brukeren, så ordner resten seg selv», er et nettsted vi er avhengige av. 70 prosent av alle besøkende på www.oslo.kommune.no, bruker denne tjenesten for å finne oss.

Ja, vi snakker om Google.

«Ti ting vi vet er sant»

Overskriften på denne bloggposten er punkt nummer 1 på Googles liste «Ti ting vi vet er sant».  Hvordan kunne Google sin forside ha sett ut, hadde det ikke vært for denne regelen? Det er et spørsmål webguru Gerry McGovern har stilt seg selv. Resultatet ser slik ut:

Slik kunne google sin forside sett ut

Bildet er gjengitt med tillatelse fra Gerry McGovern, hentet fra presentasjonen han holdt på Webdagene 2015

Hva er endret?

  • Organisasjonen har fått stor plass (og et flott bilde i duse farger)
  • Det opplyses om et nytt og forbedret søk
  • Nyhetsfeltet har fått en fremskutt posisjon
  • Det samme har en bannerannonse.

Kan vi la oss inspirere?

Google-eksempelet er interessant for alle som lager nettsider. Oslo kommunes nettsted har riktignok andre typer tjenester enn det Google tilbyr. Målet er likevel det samme, å ha fornøyde brukere som finner frem til tjenestene de har krav på, ønsker eller søker informasjon om. Gerry McGovern har laget fem tips til inspirasjon for oss som vil lage bedre nettsider. 

McGoverns topp fem tips

1: Gjør det enkelt

Vi er i brukernes tidsalder. Tillit er viktigere enn noensinne. Er innholdet komplekst og funksjonaliteten vanskelig, stoler ikke brukerne på oss.

2: Mål hva som er viktig for brukeren

Ikke mål hva som er viktig for organisasjonen. Mål hva som er viktig for brukeren. Det som er viktig for brukeren, bør bestemme hva som er viktig for organisasjonen.

3: Brukeren har alltid rett

Organisasjoner mener de leverer en god brukeropplevelse. Brukerne mener det motsatte. Hvem har rett? Brukerne. Alltid.

4: La brukeren oppleve selv

Hvis vi må fortelle brukerne at vi er flinke, er det stor sannsynlighet for at vi ikke er nettopp det. Brukeren må selv oppleve at kommunen leverer gode tjenester.

5: Ikke sats på å bli truffet av lynet

Det er like sannsynlig å bli truffet av lynet (0,03%) som at en bruker trykker på en banner (0,04%).

Mer om foredraget: “Design deg til mer tillit på nett

Av Karoline Heier, Anders Malm og Julie Odner

Om Gerry McGovern   

Gerry har skrevet fem bøker om behovet for brukersentrering på internett. Han står bak metoden Customer Carewords og på kundelisten finner du blant annet Cisco, Microsoft og EU-kommisjonen.

The Irish Times har omtalt Gerry som en av fem visjonære som har hatt stor innvirkning på utviklingen av webben. Han har snakket om styring av nettsider gjennom toppoppgaver i nærmere 40 land. Vi har sett ham i Norge flere ganger og han leverer alltid på scenen, denne gangen med et helt nytt foredrag. (Kilde: netliferesearch.com)

Kategori:
Uncategorized
Stikkord:
, ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: