Skjermdump Lillohjemmet

Ivar Johansen skriver i blogginnlegget «Kommunale kvalitetsrapporter: Ikke lenger tilgjengelig på nett» at han er «sterkt i tvil» om hvorvidt omleggingen av kommunens nettsider er til det beste. Innlegget peker på at viktige kommunale rapporter om kvaliteten på tjenestene kommunen leverer, ikke er tilgjengelige på kommunens nettsider. De nye nettsidene er bygget ut i fra et brukerperspektiv. Der rapportene er relevante er de tilgjengelig i tilknytning til tjenesten. I en ny dokumentoversikt vil også flere rapportene tilgjengeliggjøres.

Vi skal komme tilbake til kvalitetsrapportene, men det er nødvendig med et tilbakeblikk på hvorfor kommunen har fått nye nettsider.

I brukertester av Oslo kommunes gamle nettsted, så vi at innbyggere ikke fant frem på nettstedet og de som fant frem hadde problemer med å forstå innholdet. Årsaken var en organisasjonsbasert struktur som våre innbyggere ikke kjente til, et internt språk og for mye innhold med 60.000 sider og 1 million dokumenter. Hver fjerde besøkende fikk ikke løst sine oppgaver på nett. Med våre besøkstall, tilsvarer dette 5.000 mislykkede besøk til nettstedet hver dag.

 

Hva har vi oppnådd?

Titusener av innbyggere har deltatt i utviklingen frem til lansering gjennom ulike brukerundersøkelser og brukertester. Det er i hovedsak innbyggerne og deres behov som styrer utviklingen av nettstedet. Oslo kommune har fått et brukervennlig og prioritert nettsted, basert på hva flest innbyggere har behov for. Nettstedet er tilgjengelig på mobile enheter og er universelt utformet.

Siden lansering er det gjort kontinuerlig forbedringer i innhold og funksjonalitet. Blant de som oppgir at de kommer i “privat ærend/på vegne av familien”, er det 10 % flere som oppgir at de får løst sine oppgave på nettstedet nå, sammenlignet med gammelt nettsted. Fremgangen er oppnådd ved systematisk arbeid og analyser som involverer ulike fagspesialister innen web, design og brukeropplevelser. Hver dag spør vi 8000 brukere om de finner det de leter etter på våre nettsider. Av disse svarer 500 ved å klikke på ja eller nei, og 200 sender i tillegg en skriftlig tilbakemelding.

Om prioritering og kvalitetsrapporter

Det var et sterkt behov for å erstatte de gamle nettsidene. Det ble gjort harde prioriteringer inn mot lansering i februar, både hva gjelder innhold, design og funksjonalitet. En av de sakene som dessverre ikke kom med, var en god dokumentoversikt. I påvente av denne har kommunens virksomheter fått anledning til å legge ut et begrenset antall rapporter på nettstedet. I noen tilfeller er disse lagt på etatenes sider, mens i andre tilfeller har det vært naturlig å legge rapportene der hvor tjenesten beskrives. Det er på tjenestesiden den viktigste målgruppen (innbyggerne) forventer å finne rapportene. Se for eksempel på siden til Lillohjemmet. Der finnes følgende:

  • Beboerundersøkelse 2013
  • Pårørendeundersøkelse 2014
  • Lenke til tilsynsrapporter i Bydel Nordre Aker (bl.a. rapport fra uanmeldt tilsyn ved Lillohjemmet 26.01.2015 og Sykehjemsetaten sin tilbakemelding på rapporten)
  • Lenke til oversikt over tilsynsutvalget for Lillohjemmet.

Nettstedet har også en egen side for tilsyn i helse- og omsorgssektoren. Denne skal hjelpe brukeren til tilsynsrapporter for hjemmetjenester, sykehjem, boliger og dagsenter. Siden tilsynene utføres av de politisk utpekte tilsynsutvalgene i bydelene finnes egne tilsynssider pr. bydel.

Et annet viktig eksempel er barnehager der vi vet at nybakte foreldre er opptatt av kvaliteten i barnehagen. Hva andre foreldre mener om barnehagen betyr langt mer enn hvordan barnehagen beskriver seg selv. Se for eksempel Abildsø barnehage.

Vi har likevel forståelse for at mange virksomheter har hatt en opplevelse av å «ikke få lov» til å legge ut innhold. Dette henger som sagt sammen med den strenge prioriteringen inn mot lansering og at vi må bygge ut nettstedet bit for bit. For mye innhold på kort tid vil forårsake «voksesmerter».

Ny dokumentoversikt

I september fikk vi dokumentoversikten vi ønsket. Nå arbeider vi med å flytte over fra den midlertidige løsningen til den nye. Det er dokumenter innenfor plan, bygg og eiendom som er først ut. Når disse er på plass vil den nye oversikten bli synlig på nettstedet. En etterlengtet funksjon er muligheten til å lenke inn til ferdig filtrerte lister fra ulike tjenesteområder og etatssider. Standard filtrering vil være:

  • år
  • dokumenttype
  • utsteder (etat, virksomhet, bydel osv.)
  • tema.

Vi vil selvsagt fortsette å prioritere hvilket innhold som skal inn i oversikten og vi vil følge nøye med hvordan de besøkende til nettstedet tar den i bruk, nettopp fordi det er  innbyggernes behov som styrer utviklingen av nettstedet.

Søk i politiske saker og innsyn

Parallelt med utviklingen av nettsidene og øvrige nye digitale tjenester, er det også satt i gang arbeid med å se på nye løsninger for innsyn og Søk i politiske saker. Våre folkevalgte og engasjerte innbyggere går altså gode tider i møte.

Kategori:
Innhold, Uncategorized
Stikkord:
, , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: