Hva skiller egentlig nyheter fra annet innhold? Det er det ikke sikkert brukerne vet. Og dermed vet de ikke at nyhetsfeltet er aktuelt for dem.

For en stund tilbake kjørte vi en klikktest på utvalgte områder på nettstedet. En klikktest viser hvor brukere klikker på et nettsted for å løse gitte oppgaver. Vi testet brukeroppgaver fra hele nettstedet, og noen oppgaver var designet for å teste nyhetsløsningene våre. Brukere testet ved at vi lagde sider med varslinger og aktualiteter som svarte direkte på oppgavene som ble gitt i testen. Resultatene viste at brukerne i liten grad ser “nyhetsfeltene” våre.

  • Oppgave: Finn informasjon om at Tøyenbadet er stengt.
    Resultat: Én person klikket på nyhetsvarsel om at Tøyenbadet var stengt, resten klikket på det faste menypunktet “Svømmehaller i Oslo”.
  • Oppgave: Finn informasjon om ledige plasser på videregående skoler.
    Resultat: Fem prosent klikket på nyhetsvarsel om ledige plasser,  60 prosent klikket på det faste menypunktet “Videregående opplæring”.

Skjermdump brukertest. Varsling Tøyenbadet      Skjermdump brukertest

Design og plassering på siden

Nå tenker du kanskje; “men hvis vi designer nyhetsfeltene slik at informasjonen skiller seg enda mer ut fra resten av innholdet på siden, vil brukere da legge merke til nyhetsfeltene?”. Det er dessverre ikke så enkelt. Gjennom økt digital eksponering har hjernene våre blitt vant til at det som skiller seg ut fra resten av innholdet, som regel er reklame. Det gir oss “banner blindness”, og fenomenet er velkjent. Vi kan selvfølgelig gjøre grafiske endringer som kan minske effekten av “banner blindness”, men vi kommer ikke forbi det faktum at mange brukere allerede har en  klar forventning om hvordan de vil finne innholdet før de kommer inn på www.oslo.kommune.no. De aller fleste forventer å finne innholdet de leter etter via menyen vår, og flere og flere Googler seg inn til innholdet.

Hva kan brukertesten lære oss?

Da vi testet «Finn informasjon om at Tøyenbadet er stengt» klikket brukeren umiddelbart på «svømmehaller» for å finne svaret. Denne tendensen er typisk, både på grunn av nevnte “banner blindness”, men også fordi brukeren forventer å få svar på sine spørsmål via menyen. Et eksempel: du har behov for å finne ledig barnehageplass. Oppdatert informasjon om ledig barnehageplass finner du i et eget menypunkt, ikke i en nyhetsartikkel. Brukerne leter etter ledige barnehageplasser hele året, uavhengig av om vi har ledig plass eller ikke.

Google – vår nye forside

I gjennomsnitt kommer cirka 65 prosent av brukerne inn på en tjenesteside direkte fra Google, og enkelte tjenestesider kan ha en henvisning fra Google på over 90 prosent. Disse brukerne vil aldri se nyhetssakene våre på menysidene. Det vil ikke nødvendigvis bedre synligheten å legge nyhetsfelt  på tjenestesidene heller. Informasjon på en tjenesteside som ikke handler om akkurat det brukeren er ute etter vil i de fleste tilfeller bli oppfattet som støy.

Bedre søkeroptimalisering

Det er to årsaker til at det er bedre å oppdatere de informasjonstekstene vi allerede har,  enn å opprette egne nyhetssaker.

  1. Det tar tid før Google plukker opp ny informasjon på nettet. En nyhetsartikkel vil også leve videre i Google lenge etter at saken ikke er aktuell. Enten kan informasjonen være utdatert, eller så kan artikkelen være avpublisert. Det tar tid for Google å slutte å henvise til saker du har slettet.
  2. Informasjonsartiklene dine får også høyere rating i Google ettersom du ikke fordeler antall besøkende utover flere sider.

Kan vi gjøre begge deler?

Vi kan lage nyhetsfelt og henvise til allerede eksisterende tekster, men vi må veie behovene opp mot hverandre. Nyhetsfelt tar opp mye plass på sidene, men blir lite brukt. Er de da verdt plassen? Noen ganger er de det. Derfor vil vi arbeide med å forbedre varslingsfeltene våre. Dette er feltet som brukes til å varsle publikum om beredskap ved snøkaos, at de må koke vannet, eller at kommunen var forberedt på ekstremregnet for en tid tilbake. Utfordringen er at brukerne ikke alltid kommer til vårt nettsted for å finne informasjon om disse tingene, og det er ikke sikkert de forventer å finne informasjonen de er ute etter i et nyhetsfelt.

Skjermdump hovedsiden varslingsfelt kokeanbefaling

Relatert bloggpost Om nyheter på Oslo kommunes nettsider

Kategori:
Brukertest, Innhold, Nyheter, Statistikk og analyse

Join the conversation! 6 Comments

  1. Det var fint å få varsling om koking av vann på førstesiden, så det var det første jeg så da jeg gikk inn på oslokommune.no for å sjekke sms-en.

    Likt av 1 person

    Svar
  2. […] – Våre brukere leser ikke nyhetsfelt, mener teamet bak Oslo kommunes nye (nyhetsløse) nettsider […]

    Lik

    Svar
  3. Jeg må bare få kommentere her at jeg syns det er litt rart at dere argumenterer med «banner blindness» og at det ikke er så enkelt for folk å skille – etter det jeg ser her så er det ikke rart at det blir banner blindness når dere har designet nyhetene som bannere…

    Lik

    Svar
    • Hei Regine, og takk for tilbakemeldingen. Vi kan selvfølgelig gjøre grafiske endringer som minsker effekten av banner blindness, men mange forventer å finne innholdet de leter etter via menyen vår, og flere og flere Googler seg inn til innholdet.

      Lik

      Svar
      • Ja, er i utgangspunktet helt enig. Syns bare det var rart å bruke det som et av hovedargumentene. Jeg for min del jobber med en organisasjon som faktisk leser nyhetene, så vi jobber med å få nyhetene mer tjenesteorienterte.

        Lik

  4. Howdy very cool web site!! Guy .. Excellent ..

    Superb .. I will bookmark your web site and take the feeds also?
    I am glad to seek out numerous helpful information here in the put up, we want work out more strategies in this regard, thank you for sharing.
    . . . . .

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: