Bildet viser personer som observerer en brukertest i brukerlaben.

Man skal være en god magiker for å bygge et godt nettsted uten å involvere sine brukere. Det gamle nettstedet til Oslo kommune feilet av flere grunner. En av dem var mangel på involvering av brukere.

Da vi startet arbeidet med nytt nettsted valgte vi å bygge på en kjent metodikk der brukerne prioriterer innholdet (Customer Carewords). Metoden bygger på spørreundersøkelser av brukere til nettstedet. At vi skulle la brukerne bestemme ble forankret gjennom å peke til kommunens verdigrunnlag der brukerorientering er første av fire verdier. Dette skulle følges opp ved å spørre brukerne om de får løst oppgaven sin eller ikke.

Etter hvert som flere personer ble knyttet til prosjektet økte bevisstheten omkring brukerinvolvering og flere metoder ble introdusert:

  • Tjenestedesign og brukerreiser
  • Brukertest i brukerlab
  • Egne tester for universell utforming
  • Fjerntesting
  • Intervjuer og workshops med brukerne
  • Pilotversjoner av nettstedet ble prøvd ut på brukere
  • Egen funksjon for tilbakemelding på nettstedet. Ja/Nei

To år etter oppstart av prosjektet ble nytt nettsted lansert 16. februar. Flere hundre ansatte i Oslo kommune har vært involvert, men enda viktigere; det har også titusener av innbyggere i Oslo!

  • 8000 har deltatt i brukerundersøkelser for å prioritere innholdet (Customer Carewords metoden).
  • 6500 tilbakemeldinger fra pilotnettstedet.
  • 60 innbyggere har deltatt i brukertester i egen brukertestlab.
  • 6700 innbyggere har løst nærmere 8000 oppgaver via fjerntester (brukeren gjør oppgaver fra egen pc).
  • 25.000 besøk til pilotnettstedet før lansering.
  • Over 50 innbyggere er intervjuet eller har deltatt på arbeidsmøter.
  • Millioner av besøk til kommunens nettsted er analysert.
  • 300 innbyggere har deltatt i egne tester for navigasjon.

Første uken etter lansering har nærmere 10.000 svart ja eller nei på om de fant det de leitet etter og over 2000 av disse har gitt beskjed om hva som var bra eller dårlig. Vi har den første uken rettet konkrete feil på løsningen, endret over 1000 artikler og vi har lagt til innhold basert på tilbakemeldinger. I tillegg har vi gjennomført flere brukertester i brukertestlaben.

Dette er slik vi har arbeidet og dette er slik vi vil fortsette å arbeide fremover. Vi vil fremover skrive mer om de ulike metodene for å involvere brukere i utvikling av nettstedet.

Kategori:
Brukertest, Nytt nettsted

Join the conversation! 1 Comment

  1. […] Titusener av innbyggere har deltatt i utviklingen frem til lansering gjennom ulike brukerundersøkelser og brukertester. Det er i hovedsak innbyggerne og deres behov som styrer utviklingen av nettstedet. Oslo kommune har fått et brukervennlig og prioritert nettsted, basert på hva flest innbyggere har behov for. Nettstedet er tilgjengelig på mobile enheter og er universelt utformet. […]

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: