Det er to år siden prosjektet for å lage nye nettsider til Oslo kommune startet og det er et år siden vi var fullt bemannet med over 30 mennesker som sammen skulle jobbe med det samme. Nå er det kun én uke igjen til Oslos innbyggere møter det nye nettstedet. 

Oppdatert innhold i piloten

Vi har i helgen oppdatert innholdet på pilot.oslo.kommune.no. Vi ønsker fortsatt dine tilbakemeldinger på sidene og det er bare å melde inn stort og smått i funksjonen «Fant du det du leitet etter?«, som du finner på alle sidene.

Oppsummering og rapport fra pilotperioden

Før jul gjennomførte vi en omfattende brukertest av det nye nettstedet. Her presenterer vi en kortversjon av rapportens innhold og resultater. Se lenke nederst for å laste ned hele rapporten. I rapporten vil du også kunne lese mer om hvordan vi har målt (metode). Bakgrunn for testen 17. november 2014 lanserte vi nettstedet http://pilot.oslo.kommune.no for å prøve ut et konsept for nye nettsider for kommunen. Innbyggere og næringsliv ble invitert til å prøve ut piloten og gi tilbakemeldinger til prosjektet med den hensikt å finne ut:

  • Finner brukerne frem?
  • Er innholdet forståelig?
  • Er det nye nettstedet tilgjengelig for flere brukere?

Hva er testet Oppgavegjennomføring er testet på det nye nettstedet på prioriterte brukeroppgaver innenfor følgende områder:

  • Skole
  • Barnehage
  • Helse og omsorg
  • Andre utvalgte prioriterte brukeroppgaver
  • Universell utforming

Hvem har testet

  • 25 innbyggere har besøkt testlaben og gjennomført mer enn 450 brukeroppgaver. Innbyggerne ble rekruttert gjennom prosjektets nettverk, sosiale medier og via dagens nettsted.
  • 12 innbyggere har testet nettstedets universelle utforming. Innbyggerne er rekruttert gjennom referansegruppen for universell utforming og prosjektets nettverk.
  • 2381 enkeltoppgaver har blitt gjennomført via fjerntester. Dette er tester som den enkelte innbygger velger å delta i etter invitasjon på eksisterende nettsted og via andre kanaler.
  • 13 102 brukerøkter (besøk) har blitt gjort på testnettstedet
  • 874 kvalitative tilbakemeldinger har blitt gitt via tilbakemeldingsfunksjon på de nye sidene.

Kriterier for å måle suksess Det viktigste kriteriet for å måle suksess er om brukeren får løst oppgavene og om sidene oppleves som enkle og tilgjengelige. Gjennom å teste på konkrete brukeroppgaver innen prioriterte innholdsområder har prosjektet også vurdert pilotens kvalitet på:

  • innhold – forstår brukeren teksten?
  • navigasjon – finner brukeren frem?
  • grafisk design – støtter eller hindrer designet brukeren i å løse oppgaven?
  • funksjonalitet – støtter funksjonaliteten brukeren i å løse oppgaver?
  • universell utforming – ekskluderer nettstedet noen målgrupper?
  • digital synlighet – hvor synlig nettstedet er på søkemotorer?

Viktigste resultater

  • Brukerne opplever innholdet som tydelig og til hjelp der hvor prosjektets kriterier for godt innhold er fulgt.
  • Brukerne melder tilbake at de synes tjenestestrukturen er en hjelp for å navigere seg frem til rett informasjon.
  • Det grafiske designet oppfattes som enkelt og tiltalende uten unødvendige elementer. Fokuset er på de oppgavene som skal løses.
  • På området universell utforming viser testresultatene at testpersonene finner generelt lett frem. Sidene er godt organisert, uten mye støy, og undertekstene er svært viktige og nyttige for å finne frem. Nøkkelinformasjon (åpningstider, adresse, kontaktinfo etc.) er lett tilgjengelig. God lesbarhet og gode kontraster. Ryddig, enkelt og rolig.
  • Brukerne har forventninger til et godt internsøk, og det er også dette som brukerne har kommentert mest på som problematisk når de ikke har fått søkeresultater som forventet. Testene på piloten viser også at mange som søker bruker lengre tid og er innom flere sider for å nå målet, når søket svikter, enn de som klikk-navigerer seg fram. Bruken av nettstedssøket under testperioden viser viktigheten av at vi kan tilby et godt fungerende søk.
  • Vi har ikke kunnet teste nettstedets synlighet i søkemotorer, men analyse med utgangspunkt i søkemotoroptimalisering viser at vi har klare forbedringsområder på enkelte sider for å sikre god digital synlighet for nettstedet til lansering.

Tilbakemeldinger fra innbyggere som har vært inne på Piloten og sendt oss svar på om de fant det de lette etter

  • Gjenbruksstasjoner: Ville bare si at dette var ekstremt bra! Svært oversiktelig og jeg fant det jeg lette etter med en gang. Tidligere var bare noe så enkelt som å finne Grønmo åpningstid et lite mareritt spesielt når man står på vei ut døra og ikke har tålmodighet til å lete i håpløse nettsteder.
  • Skjenkebevilling: Strålende, lett å finne fram!
  • Bytte skole: Jeg lette etter fremgangsmåte ved bytte av skole som følge av at jeg/vi flytter og fant lett frem.
  • Søke omsorgstjenester: Veldig bra, lett å finne. Dumt at pdf søknadsskjema ikke er skrivbart selv om jeg må skrive det ut og sende det inn.
  • Pris sykehjemsplass: Lett og logisk, ikke for mange klikk. Bra jobbet!
  • Planleggingsdag i Steinbråten barnehage: Gjorde et søk fra forsiden og kom rett til riktig side på første treff. Bra!
  • Sykehjem: Jeg lette etter hva en sykehjemsplass koster, og fant det med en gang!
  • Hjelpemidler: Veldig fine sider, men jeg synes det er litt dumt at jeg blir definert som eldre bare fordi jeg trenger hjelpemidler. Jeg trenger krykker, de fleste som trenger det er yngre folk. Gåstol er kanskje mer for de eldre. Rullestol for funksjonshemmede. Hvilken tilstand jeg er i er vel egentlig ganske uinteressant. Hjelpemidler er det jeg skal ha og det kan gjelde alle i kortere eller lengre perioder og absolutt uavhengig av alder. Liker veldig godt designet. Endelig får Oslo kommune en side å gå inn på. Fantastisk. Hurra for denne avgjørelsen.

Veien videre Gjennom perioden med test har prosjektet samlet inn et godt dokumentert grunnlag om hvordan testversjonen av det nye nettstedet oppleves av et stort antall brukere.

  • Over 13 000 ganger har nettstedet blitt besøkt.
  • 874 skriftlige tilbakemeldinger har blitt sendt inn til oss.
  • All informasjon som er av typen feilmelding eller ønske om forbedringer vil vi gå igjennom og vurdere, beslutte tiltak og fastsette når eventuelle endringer skal implementeres.

Prosjektet har opparbeidet seg uvurderlig erfaring og kompetanse når det gjelder å planlegge, fasilitere og gjennomføre kvalitative tester og kvantitative målinger. Tidlig brukerinvolvering gir oss tydelige og konkrete tilbakemeldinger, som er gull verdt i det videre arbeidet med å forbedre og utvikle nytt nettsted.

Last ned rapporten: Rapport for første pilotperiode – nye nettsider – Oslo kommune (Løftet)Sluttrapport - 3 sider MERK: Rapporten inneholder enkelte lenker til interne dokumenter. Disse vil ikke være tilgjengelig eksternt.

Kategori:
Brukertest, Nytt nettsted

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: