I november lanserte vi http://pilot.oslo.kommune.no for å prøve ut konseptet for det nye nettstedet til Oslo kommune. Vi blir glade og motiverte når resultatene fra testing og målinger viser at vi er på rett vei.

Vi har ingen tro på at vi kan lage gode nok nettsider uten å snakke med de som faktisk skal bruke nettsidene. Derfor har vi invitert folk i Oslo til å prøve ut piloten og fortelle oss hva de synes.

Det viktigste har vært å finne ut

  • Finner brukerne frem?
  • Er innholdet forståelig?
  • Er det nye nettstedet tilgjengelig for flere brukere?

Vi har fokusert på innhold, struktur og design.

Engasjementet hos innbyggerne i Oslo har vært stort

  • 25 personer har besøkt testlaben og gjennomført mer enn 450 brukeroppgaver. Innbyggerne ble rekruttert gjennom prosjektets nettverk, sosiale medier og via dagens nettsted.
  • 12 personer har testet nettstedets universelle utforming. Innbyggerne er rekruttert gjennom referansegruppen for universell utforming og prosjektets nettverk.
  • 2381 enkeltoppgaver er blitt gjennomført med testoppgaver på nettstedet. Dette er tester som hver enkelt velger å delta i etter invitasjon på eksisterende nettsted og andre kanaler.
  • 13 102 brukerøkter (besøk) har blitt gjort på det nye nettstedet.
  • 874 personer har gitt tilbakemeldinger gjennom “fant du det du lette etter”.

Enkelt, men ikke forenklet
Resultatene viser at brukerne opplever innholdet som tydelig og til hjelp der hvor prosjektets kriterier for godt innhold er fulgt. Brukerne melder at fokuset på tjenester og oppgaver er god hjelp for å løse det de kommer for å gjøre.

Designet oppfattes som enkelt og pent uten unødvendige elementer. Fokuset er på oppgavene brukerne ønsker å løse.

I piloten har ny funksjonalitet som for eksempel å finne skolekrets blitt veldig godt mottatt.

Universelt utformet
Vi har samarbeidet med organisasjoner som Blindeforbundet, Handikapforbundet, Seniornett og Rådet for innvandrerorganisasjoner. De har hjulpet oss å rekruttere testpersoner på sine områder.

Testresultatene viser at testpersonene finner lett frem. Sidene er godt organisert, uten mye støy, og undertekstene er svært viktige og nyttige for å finne frem. Nøkkelinformasjon (åpningstider, adresse, kontaktinfo etc.) er lett tilgjengelig. God lesbarhet og gode kontraster. Ryddig, enkelt og rolig.

Søket – Den stygge andungen
Dere som brukere har store forventninger til et godt internsøk. Det har vi også, og i piloten leverte vi et søk som vi var klar over ikke var godt nok. Årsaken er at vi til lansering skal bruke Google sitt søk også internt. Dette burde vi kanskje sagt tydeligere, men samtidig ønsket vi å få reelle tilbakemeldinger på søket og spesielt hva det søkes etter. Mange testpersoner opplever å ikke ha fått søkeresultater som forventet. Testene på piloten viser også at mange som søker bruker lengre tid og er innom flere sider for å nå målet. Bruken av nettstedssøket under testperioden viser nødvendigheten av å tilby et godt fungerende søk. Dette blir et fokusområde frem mot lansering!

Men hva med Google?
På samme måte som at vi ikke har fått testet internsøket vi skal bruke ved lansering, har vi ikke kunnet teste nettstedets synlighet i søkemotorer. Men analysen med utgangspunkt i søkemotoroptimalisering viser at vi har klare forbedringsområder på enkelte sider for å sikre god digital synlighet for nettstedet til lansering.

Alt i alt er vi i god rute mot lansering i februar. Vi gleder oss til 2015, det blir gøy, spennende og krevende.

God jul!

Kategori:
Uncategorized

Join the conversation! 2 Comments

  1. Søkefunksjonen bør være selvlærende. Trender bør fanges opp og resultatene bør rangere etter popularitet, forutsatt samme søkeord. Søkeresultatene bør inneholde relevant meta beskrivelse for resultatet, da skummer brukeren igjennom resultatene raskt og finner raskt frem.

    Lik

    Svar
  2. Føler du blir litt strandet med en gang du kommer til en endestasjon som f.eks siden til Tøyenbadet. For å komme meg videre ville jeg se åpningstidene på et annet bad, og den eneste veien dit var da å gå et hakk tilbake.
    Hva med f.eks noen related linker under kontaktinfo i høyre kolonne? I dette tilfelle ville jeg se alle svømmehallene.

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: