Bilde av brukerlabben der vi observerer brukere på egen skjerm via eget rom-

Det er snart 4 uker siden vi lanserte en testversjon av det som 16. februar 2015 skal erstatte dagens nettsted for Oslo kommune. Her deler vi noe av det vi har lært så langt og avsløringen på om vi har en krise eller ikke.

Hvorfor finner de ikke innholdet?
Forfatterguiden vår forteller at vi skal si det viktigste først, så: Nei, vi har ingen krise!

Men det er sant at etter de første to ukene så svarte 64% av de som ga tilbakemelding på “Fant du det du lette etter?”, at de IKKE fant det de lette etter. Analyse av tallene viser heldigvis at 70% av disse leitet etter innhold som vi ikke har i testversjonen, men som kommer med til lansering i februar 2015. 25% av dem feilet på grunn av en funksjonell feil på sidene.

Hvor mye har vi testet?

  • Vi har hatt 9000 besøk til de nye sidene.
  • De er fordelt på 7000 brukere som tilsammen har vist over 60.000 sider (sidevisninger).
  • 20 brukere har besøkt brukerlabben vår.
  • 1200 har gjennomført en “fjerntest” ved å løse en eller flere oppgaver fra der de var
  • 500 brukere har gitt oss tilbakemelding via funksjonen “Fant du det du lette etter?”
  • Av disse har 173 gitt en skriftlig tilbakemelding.

Hva har vi testet?
Vi hatt fokus på disse områdene:

  • Skole
  • Barnehage
  • Ledige stillinger
  • Åpningstider
  • Skjenkebevillinger
  • Helse og omsorg
  • Bolig og sosial
  • Plan og bygg
  • Generell navigasjon

Hvordan har vi testet?
Vi har kombinert kvalitative og kvantitative brukertester.

De kvalitative testene handler om dybdeinnsikt på et lite volum av brukere. De gjennomføres i brukerlabben der vi observerer og intervjuer brukeren når han gjør oppgaver. Her er 2-3 personer fra prosjektet involvert for hver test og det skrives egne testrapporter for hver gang. Alt brukeren gjør blir tatt opp på video.

Bilde av brukerlabben der vi observerer brukere på egen skjerm  via eget rom-

De kvantitative testene er fjerntester der brukerne inviteres til å gjøre konkrete brukeroppgaver. Disse gjennomføres der brukeren befinner seg; hjemme, på jobb eller på farten. Her samler vi inn store mengder informasjon som gir oss tall på hvor og hvordan brukerne navigerer og om de får løst sine oppgaver.

Vi tester de samme brukeroppgavene slik at utfordringer vi ser gjennom en type test kan verifiseres med den andre typen. Ser vi f.eks. at noen har problemer med en oppgave i brukerlabben (kvalitativ test), så kan vi se til resultatene i fjerntesten (kvantitativt) om problemet gjenspeiler seg der.

I tillegg får vi altså både kvalitative og kvantitative tilbakemeldinger fra funksjonen “Fant du det du lette etter?” som er på hver side av nettstedet.

Hva fungerer bra?
«Dette var enkelt» konstaterer mange testbrukere når de raskt finner frem til mange av de viktigste tjenestene fra forsiden. Åpningstider, kontaktinformasjon og skoleferietider har blitt enklere å finne frem til. Dette gjelder særlig på mobil og nettbrett som har fått et tilpasset design.

«Bydelsvelger/skolekretsvelger» funksjonen blir godt tatt i mot av mange brukere. «Velgeren» er en snarvei hvor du skriver inn boadressen og får svar på hvilken bydel du bor i (for folk som egentlig ikke vet hvilket bydel de bor i), eller skolekretsen du tilhører.

Mange positive tilbakemeldinger på det nye utseende. Feks: “Liker forsiden som balanserer det funksjonelle (inngangene) med en inkluderende stil og tone i søkefeltet og toppen”.

Hva kan gjøres bedre?
Vi får mye skryt for enkelt språk. Men det er fremdeles forbedringsmuligheter ved å skrive enda enklere og kortere tekst.

Brukere ønsker flere overskriftsnivåer som inneholder de viktigste triggerordene for den aktuelle tjenesten.

Vi trenger tydeligere overskrifter og underoverskrifter på noen av transportsidene. Alle lenker på transportsider trenger underskrifter med tydelige og enkle triggerord. Lenker på transportsider burde være mest mulig entydig: brukere klikker på det første de synes kan passe til deres behov: om det er to eller flere overskrifter som passer klikker brukere lett «feil» og kan gå seg bort.

Synlighet og betydning av menyer. Toppmenyen med viktige knapper blir ikke oppdaget av en del brukere. Uklare ikoner som brødsmulesti ikonet i toppmenyen fungerer ikke. Ikoner i kontakt feltet blir ikke tolket riktig av alle. Hjem knappen kan være tydeligere og større. Hamburger meny på mobil er vanskelig å slå av.

Søk. Mange brukere ønsker å bruke søk som måte å finne frem på. Vi har ikke jobbet mye med søket til piloten, og lanserer med et helt annet søk (Google sit eget nettstedssøk).

Trygghet

Vi er nå i en fase der vi ber de ulike tjenesteeierne i virksomhetene om å godkjenne innholdet vi har utviklet.

Vi ber dem vurdere:

  • Svarer innholdet på de prioriterte brukeroppgavene?
  • Er innholdet faglig korrekt?

Når vi ber om denne godkjenningen på områder som har vært med i piloten er det ekstra gøy å kunne rapportere på konkrete oppgaver:

  • Oppgave: Finn åpningstid til NAV kontor.
    Resultat: 6 av 6 klarte å løse oppgaven
  • Oppgave: Finn informasjon om hva du kan få hjelp til på et NAV kontor?
    Resultat: 3 av 5 klarte å løse oppgaven
  • Oppgave: Finn siden hvor du kan søke om sosialhjelp.
    Resultat: 5 av 5 klarte oppgaven

Skjembilde av hvordan vi kan se status på enkelte brukeroppgaver

Vi har samlet mye brukerinnsikt og resultatene og erfaringene så langt gir oss den tryggheten vi trenger å ha nå i innspurten før lansering.

Vil du bli med på brukertest eller løse en konkret oppgave hjemmefra?

Se http://www.oslo.kommune.no/brukertesting

Testversjonen av nytt nettsted finner du her: http://pilot.oslo.kommune.no

Kategori:
Nytt nettsted, Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: