Mandag 17. november lanserte vi en tidlig testversjon av det nye nettstedet for Oslo kommune. Det har vist seg å engasjere både innbyggere og egne ansatte. Dette er en oppsummering fra de første dagene.

Tallene er hentet fra mandag 17. til torsdag 20. november (uke 47). Tallene inkluderer egne ansatte, disse utgjør ca ⅓ av totalen. 

Nøkkeltall fra Google Analytics

  • 5199 besøk/økter
  • 33 164 sidevisninger
  • 6,38 sider per økt i snitt
  • 2.42 min varighet per økt i snitt
  • Mest/minst besøkte dag
    • Mandag: 2031
    • Torsdag: 804
  • Fordeling desktop/mobil/nettbrett
    • desktop: 74%
    • mobil: 21%
    • nettbrett: 5%

Tallene viser at de som har kikket på piloten har klikket seg rundt og brukt relativt god tid på besøket. Vi ser også at det er noe mer desktopbruk i forhold til gammelt nettsted.

Søk

  • Antall søk: 770
  • Topp søkeord
    • barnehage
    • søppel
    • barnehageplass
    • avfall
    • hansen

Vi har fått mange tilbakemeldinger på søket. I pilot-versjonen er dette en standard løsning som leveres med publiseringsverktøyet. Vi har ikke brukt tid på å tilpasse dette da det til lansering skal erstattes med Google sitt nettstedssøk. Vi vurderer å gi en tydeligere beskjed på søkeresultatsiden om dette. Det er likevel nyttig å få fakta om hva folk søker etter.

Fant du det du lette etter?

Dette er funksjonen du finner på alle sidene. Her kan du trykke Ja/Nei og gi en skriftlig tilbakemelding om du ønsker.

  • Antall tilbakemeldinger Ja/Nei: 660
  • Fordeling:
    • Ja 37%
    • Nei 63%
  • Skriftlige tilbakemeldinger (kvalitativ) 290

Det er både nyttig og motiverende med kvalitative tilbakemeldinger, både blant de som finner frem og de som ikke finner frem.

Eksempel på en som har klikket «Ja, jeg fant det jeg lette etter»:

«Hei, ville bare si at dette var ekstremt bra! Svært oversiktlig og jeg fant det jeg lett etter med en gang. Tidligere var bare noe så enkelt som å finn grønnmo åpningstid et lite mareritt spesielt når man står på vei ut døra og ikke har tålmodighet til å lete i håpløse nettsteder»

Eksempel på en som har klikket «Nei, jeg fant ikke det jeg lette etter»:

«Aha, det er en side som heter Barnehage og en annen som heter Barnehager. Dette var forvirrende. Jeg kommer tilbake til denne siden (Barnehage) fra Pris og betaling, men ikke fra den siden som heter Barnehager. Litt ulogisk dette her! Men dere tester vel bare? Stå på, blir bra dette til slutt!»

Mange tilbakemeldinger kommer fra brukere som leter etter innhold vi foreløpig ikke har lagt ut i piloten. Det gir oss nyttig informasjon om hva folk forventer å finne. Vi ser også at internt ansatte har en tendens til å trykke nei, oftere enn innbyggerne har.

Tilbakemeldinger fra andre kanaler

I samme periode har vi også fått over 30 tilbakemeldinger via andre kanaler som her på bloggen, Facebook og Twitter.

En innbygger kunne fortelle:

Godt jobba! Skoleruta var spot on. Cut the crap og to the point. Bra. Fant ikke nærmeste avfallstasjon i forhold til der jeg bor. Prøvde 3 bydeler og ga opp…

Brukertester i lab

Vi har satt opp en egen testlab i prosjektlokalet. Her er det «full pakke» med videooverføring til eget rom med testobservatører. 9 personer var sist uke inne til standard brukertester i labben. Disse fikk i oppgave å løse 6 ulike brukeroppgaver.

Her fra en bruker som ser etter åpningstider for hageavfall:

“Gikk til hovedsiden, valgte så avfall. Så stoppet det opp. Hun så alle, men ingen av dem var opplagte for henne. Gjenbruk er ikke logisk. Hun valgte å søke og skrev hageavfall. Fant det i søk. Hun synes menyen burde være mer logisk. Hun tenker ikke på hageavfall som gjenbruk. Triggerordet for henne var hageavfall.”

Kommentar til slutt

Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger de første dagene. En tidlig analyse viser at de fleste brukerne er fornøyd med det nye designet og synes at de nye nettsidene er bedre enn de gamle nettsidene. Det var 1 bruker av 9 totalt som syntes at det ikke hadde blitt bedre. Brukertestene har avdekket flere konkrete forbedringsmuligheter når det gjelder presentasjon av innhold, plassering, navigasjon og opplevelse av nettstedet. Vi bruker denne uken (uke 48) til å ytterligere bekrefte/avkrefte disse funnene gjennom nye brukertester og en samlet analyse av de skriftlige tilbakemeldingene som er kommet. Dette kommer vi nærmere tilbake til neste uke!

En ting er sikkert: innbyggernes tilbakemeldinger i denne fasen er uvurderlige!

Kategori:
Uncategorized

Join the conversation! 2 Comments

  1. Flott at dere har Beta ute – og gøy at dere både får inn og oppsummerer responsen så langt på denne beta-bloggen. Vi har stadig noe å lære av hverandre, og noe å strekke oss etter. Har begrensa tid til å se på betaen deres nå; i øyeblikket har beta.regjeringen.no topp prioritet hos oss. Lykke til videre!

    Lik

    Svar
  2. Hei Petter!
    Enig, vi må fortsette å dele og lære av hverandre. http://beta.regjeringen.no ser lovende ut! Åpent ut å erfare sammen med brukere er eneste farbare vei 🙂
    Lykke til dere også!

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: