I dag har vi lansert en begrenset testversjon av det som skal bli neste generasjon nettsted for Oslo kommune. Nå inviterer vi deg inn til å prøve. Gjennom dine tilbakemeldinger, kan vi forbedre oss frem mot endelig lansering 16. februar 2015. 

Viktig

  • Nytt nettsted for Oslo kommune vil ved lansering 16. februar 2015 ikke introdusere nye elektroniske tjenester eller løse opp i dagens skjemavelde.
  • Det er kun er en testversjon. Den vil ha feil og mangler. Den autorative kilden til informasjon fra Oslo kommune er fortsatt www.oslo.kommune.no

Testversjonen har allerede vært gjennom flere brukertester med innbyggere og er klar til et større volum av besøkende og mer omfattende brukertesting.

I testversjonen finner du

  • Et nytt universelt utformet design, tilpasset mobil og nettbrett
  • Et nettsted som er strukturert slik at innbyggerne enkelt finner frem.
  • 16 innholdsområder med prioritert og lettlest innhold.

Dette ønsker vi å lære frem mot lansering 16. februar 2015

  • Finner brukeren frem?
  • Får brukeren løst oppgaven sin?
  • Hvor tilgjengelig er nettstedet på mobil og nettbrett?
  • Hvor tilgjengelig er vi for brukergrupper med nedsatt funksjonsevne?
  • Oppleves nettstedet enkelt, tilgjengelig og trygt?

Hva mangler i testversjonen?

Foruten begrenset innhold og funksjonalitet bør du vite:

  • En informasjonstekst vises når du forsøker å nå innhold eller funksjonalitet som ikke er tilgjengelig i testversjonen
  • Søket er standard fra leverandør. Ved lansering vil vi bruke Google Site Search.
  • Du må bruke URL: http://pilot.oslo.kommune.no. Det vil ikke fungere med www. foran.
  • Kontaktskjema i bunnen på alle sider fører til gammelt nettsted
  • Ansattsøk i bunnen har en feil vi jobber med å rette nå.
Gi tilbakemelding!
Gå til pilot.oslo.kommune.no. Beveg deg rundt og forsøk å løse en oppgave eller finn informasjon som er viktig for deg.
I tillegg til flere innebygde målinger og tester har alle sider en funksjon som spør: “Fant du det du lette etter?”. Bruk denne til å gi oss dine tilbakemeldinger. Vi ønsker både ris, ros og tips til forbedring.
Skjermbilde av funksjonen "Fant du det du lette etter?"

Funksjon for tilbakemelding på alle sider.

Følg med, følg oss!
Her på Oslobeta.no vil vi gjennom hele testperioden skrive om hva vi lærer fra dere. Vi skal også våge å fortelle om det som ikke går så bra!
Om du følger oss på Facebook eller Twitter kan du enkelt bidra til å spre ordet videre til Oslos innbyggere slik at de kan engasjere seg i vårt nye nettsted.
Kategori:
Brukertest, Nytt nettsted

Join the conversation! 9 Comments

  1. Fin bydelsvelger.

    Likt av 1 person

    Svar
  2. Hei
    Her er det mye bra og store forbedringer. Kan dere si noe om hva dere tenker om arrangementet og kalender? Kommunen og bydelene har mange arrangementer som kommer veldig dårlig fram i dag. Hva tenker dere om det?

    Lik

    Svar
    • Hei, så fint at du synes det er forbedringer på gang! Vi jobber med å utvikle kalender- og arrangementsmal nå! Litt tidlig å si så mye mer, men vi håper det blir bra.

      Lik

      Svar
  3. Førsteinntrykket er eit reint og ryddig design og eg likar det store søkefeltet (men det lovar også noko som nettstader hittil ikkje har klart å oppfylla!).

    Kommentaren til Charlotte er relevant og får meg til å gjenta problemstillinga eg tok opp på Twitter tidlegare i dag: Sidene er heilt statiske, kva med dynamisk innhald?

    Eit anna spørsmål: Tema/teneste-oversikten har emneord/undertema, men desse er ikkje klikkbare. Dersom dei var det, kunne det spart brukaren for eit ekstra klikk. Er det vurdert?

    Lik

    Svar
    • Så fint at du liker designet!

      Svært mange av de 60.000 eksisterende nettsidene på Oslo kommune i dag er nyheter. Likevel har nyhetene svært få lesere og brukerstudier viser at de også ofte forstyrrer brukere på jakt etter tjenester. De mest leste nyhetene handler også nesten utelukkende om tjenester (første skoledag, ferier, valg), og vi tolker dette som at brukere er først og fremst opptatt av å få løst oppgavene sine. Derfor vil vi fokusere på tjenester på de nye sidene. Når det er sagt, kommer vi også til å åpne for viktige nyheter og arrangementer – med strenge slettekrav for å unngå den enorme mengden sider vi har i dag.

      Flere har spurt om hvorfor det ikke er klikkbare undertekster. Dette skyldes primært to ting. Det første er at undertekstene ofte ikke er uttømmende (det er for mange undertemaer). Det andre er et krav om universell utforming – mange klikkbare ord rett ved hverandre gjør det vanskelig for bruker å velge riktig på mobil. Vi har en tese om at bruker tåler ett klikk ekstra så lenge veien er godt og logisk merket, men vi jobber med å kutte noen av disse veiene der det er mulig.

      Lik

      Svar
  4. Hei!
    Har prøvd sidene. Fine! Enkle å finne fram i! Mange gode, relevante opplysninger, som; hva er det, hvor finner jeg det, hva tilbys, hva koster det etc. Veldig bra!  

    Innspill:
    • Kan sidene enkelt settes til engelsk (eller evt. andre språk) ?
    • Flere steder kan man velge bydel for å finne nærmeste fasilitet. Vil ha en oversikt som viser hvilke områder som hører til hvilke bydeler.
    • Kunne ønske meg flere karthenvisninger. F. eks. når jeg har funnet «mitt» NAV-kontor, – «min» gjenvinningsstasjon, den spesifikke svømmehallen jeg ønsker å besøke etc.
    • Hvorfor er biblioteksidene så helt annerledes enn de andre sidene? Kommer litt overraskende, og virker ved første øyekast ikke så oversiktlig som de andre sidene…

    Skjønner selvfølgelig at alt ikke er ferdig ennå…men godt jobba! 

    Kari

    Lik

    Svar
    • Så fint at du liker det du ser og at du syns det er lett å finne fram!

      Vi har gjort noen enkle tester med å bruke verktøy som Google Translate for oversettelse. Testene viser at der vi har skrevet lettlest og enkelt, blir oversettelsen god. Om dette blir en løsning på behovet brukerne måtte ha for å få innhold på andre språk enn norsk, vurderer vi inn mot lanseringen i februar.

      Å finne riktig bydel er en viktig brukeroppgave, men som oftest i forbindelse med søk på tjeneste, tilbud eller en aktivitet. Det kommer uansett en bydelsoversikt og mulighet for å finne den du tilhører.

      Ja, det vil bli mulighet å se kontorer, barnehager, sykehjem, svømmebasseng i kart. Under utvikling!

      Ja, det forstår vi kan være forvirrende. Årsaken til dette er at Deichmanske bibliotek har egne nettsider som de drifter selv. Sider som ligger utenfor Oslo kommunes hovednettsted, men som det lenkes til, merkes med ikon.

      Lik

      Svar
  5. Hei!
    Har prøvd sidene. Fine! Enkle å finne fram i! Mange gode, relevante opplysninger, som; hva er det, hvor finner jeg det, hva tilbys, hva koster det etc. Veldig bra!  

    Innspill:
    • Kan sidene enkelt settes til engelsk (eller evt. andre språk) ?
    • Flere steder kan man velge bydel for å finne nærmeste fasilitet. Vil ha en oversikt som viser hvilke områder som hører til hvilke bydeler.
    • Kunne ønske meg flere karthenvisninger. F. eks. når jeg har funnet «mitt» NAV-kontor, – «min» gjenvinningsstasjon, den spesifikke svømmehallen jeg ønsker å besøke etc.
    • Hvorfor er biblioteksidene så helt annerledes enn de andre sidene? Kommer litt overraskende, og virker ved første øyekast ikke så oversiktlig som de andre sidene…

    Skjønner selvfølgelig at alt ikke er ferdig ennå…men godt jobba! 

    Kari

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: