Oslo er en stor og raskt voksende by. Vi har en spennende befolkningssammensetning med vidt forskjellige kunnskaper, erfaringer og ønsker for fremtiden. Noen gjester oss for en kort periode, andre forblir hos oss hele sitt liv. Felles for de fleste er at de noen ganger trenger kontakt med kommunen. Kanskje skal de søke barnehageplass, kanskje ønsker de å søke en stilling kommunen har utlyst, eller kanskje de rett og slett bare lurer på hvor nærmeste offentlige bad befinner seg.

Uansett hva som er motivasjonen for å ta kontakt, har alle det til felles at de ønsker å finne den informasjonen de er ute etter raskest og enklest mulig. Hva gjøre de fleste av oss da? Vi tar frem mobilen. Eller slår på pcen. Vi googler kanskje noen søkeord og havner sannsynligvis ganske raskt inn på en av kommunens omtrent 50 000 sider. Hva møter oss her?

Hjemmesider – for hvem?

For ikke mange år siden var kommunens hjemmesider lagt opp ut fra kommunens styringsstruktur. Vi forklarte godt og tydelig om parlamentarisme, bydelsinndeling og kommunens ulike avdelinger. Men så slo tanken oss – hvem er egentlig kommunens hjemmesider til for? De er – utrolig nok – ikke til for at vi politikere skal ha størst og finest mulig bilder av oss selv, de er ikke til for at avdelingene våre skal få forklart i minste detalj om alt det bra dere gjør. Hovedmålet for Oslo kommunes hjemmesider er å hjelpe innbyggerne våre finne frem i vrimmelen vår av tjenestetilbud. Når innbyggerne våre trenger kommunen, skal man enkelt og trygt kunne finne frem til det man søker.

Dagens hjemmesider er ikke gode nok

Og selv om vi har forsøkt å nærme oss brukernes behov for informasjon og løsninger, har vi fremdeles en lang vei å gå. Dersom du har astma og lurer på noe om luftkvalitet – kan du krysse fingrene og håpe på å finne det du trenger – blant de 3000 sidene om tema på hjemmesidene våre. Tallene er dessverre også veldig klare. 40 prosent av nettgjestene våre gir opp på veien. Dette er ikke godt nok. Vi har 5000 misslykkede besøk daglig! Hjemmesidene våre har i dag for lite prioritering av innholdet. Det mangler struktur, måling og krav.

Blanke ark og kontinuerlig forbedring

Fremover må vi gjøre tingene annerledes. Nå bygger vi de nye sidene fra bunn av. Istedenfor å stadig flikke på noe som vi vet ikke holder mål – har vi nå startet med blanke ark. Men et nytt design alene er ikke nok. Det nytter ikke å pusse litt på fasaden hvis det etter lansering blir «business as usual».

Vi må samtidig få på plass nye rutiner og retningslinjer. Det nye systemet skal gi oss ny ansvarsfordeling, tydelige veiledere, måling og rapportering. Oslo kommune skal lansere nye nettsider i februar 2015. Og vi skal samtidig sette organisasjonen i stand til å drive kontinuerlig forbedring av nettstedet.

Brukerorientering

Vi politikere er flinke til å tro at vi vet best for folk. Og en ting er å ønske og ville lage brukervennlige nettsider. Noe annet er det Oslo kommune nå gjør gjennom prosjektet med nye nettsider – nemlig få brukerne med på selve utformingen. Jeg hadde i vinter gleden av å besøke prosjektgruppen i UKE, og delta under en brukerundersøkelse med en fantastisk dame fra Seniornett. Det var veldig oppløftende å høre hennes tilbakemeldinger og erfaringer med piloten på nye nettsider.

Brukertesting med Stian Berger Røsland, bruker fra Seniornett og tjenestedesigner Ingvild Sundby

Brukertesting med Stian Berger Røsland, bruker fra Seniornett og tjenestedesigner Ingvild Sundby. Foto:Rolf Øhman, Aftenposten

Vi skal ta bedre vare på nettgjestene våre i fremtiden. Vi designer de nye sidene ut fra prinsippene for universell tilrettelegging, og for at alle skal få finne frem til det de leter etter på enklest mulig måte, med den typen nettleser eller enhet som de foretrekker. Med gode nettsider har vi muligheten til å være tilgjengelig med nyttig og nødvendig informasjon, også etter arbeidsdagens slutt. Oslos innbyggere kan få svar på spørsmål, istedenfor at de må ringe oss på dagtid.

Sammen skal finne veien til at et besøk på Oslo kommunes nettsider blir:

  • ENKELT
  • TRYGT
  • TILGJENGELIG

I byrådserklæringen har vi skrevet at Oslo kommune skal være effektiv, innovativ, åpen og yte god service. Nye hjemmesider er en kjerne i å realisere dette målet. Hjemmesidene er kommunens ansikt utad. Men hjemmesidene blir ikke brukervennlige av at byrådet vedtar dette, alene. Vi er nå i innspurten av prosjektet, og for å få til dette er vi helt avhengige av hver enkelt avdeling og hver enkelt virksomhet. Jeg er stolt av alle de flinke og engasjerte ansatte i kommunen. Sammen skal vi nå ta et kjempeløft for brukerne våre.

Gevinsten i andre enden er at vi etter lansering kan være fornøyde med at vi har bidratt til å gi innbyggerne en mye bedre brukeropplevelse når de møter oss på nett. Samtidig må vi nok være realistiske og ha med oss at det sannsynligvis vil være ting som oppstår i overgangsfasen. Da må vi alle tørre å ha is i magen.

Det er mange gode grunner til at vi ønsker et bedre nettsted. Når nettgjestene våre får gjort det de skal når de besøker oss får de et mye bedre inntrykk av kommunen, virksomhetene våre kan bruke tiden sin på det viktigste, og ressursene brukes til beste for innbyggerne våre. Vi skal gi god og treffsikker informasjon. Oslo kommune får nå et nødvendig ansiktsløft.

Vi trenger mer fornøyde brukere, færre telefoner og færre eposter. Nå trenger vi deres hjelp for å realisere målet. Velkommen til arbeidet med et av de mest spennende utviklingsprosjektene i Oslo kommune – Lykke til med arbeidet!!

Byrådsleder Stian Berger Røsland

Kategori:
Brukertest, Nytt nettsted

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: