Tommestokk ved PC'n

Å sette opp et gjerde er lett. Man setter opp noen staker og trekker hønsenetting mellom.
Å bygge trehytte er lett. Man gir ungen sag, hammer og litt plank og håper på det beste.

 Å bygge platting er lett. Man setter opp noen støtter på bakken, spikrer planker over, og inviterer til grilling.
Å bygge garasje er lett. Man setter opp tre vegger, tak og en svær dør og kjører bilen inn.
Å bygge hus er lett. Man tenker garasje x5, bytter ut den svære døra med en vegg og setter inn en dør og noen vinduer. Ikke kjør bilen inn!

Så lett er det ikke nødvendigvis. Kanskje er gjerdet for høyt? Omfattes tomta av småhusplanen? Hva er småhusplanen? Må jeg søke? Har naboene noe de skulle ha sagt? Hva med den plattingen, er det egentlig en platting eller er det en terrasse? Eller er det en veranda? Men garasjen kan jeg vel bygge selv? Jeg mener Jan Tore Sanner nevnte noe om at det skulle gå greit. Hvilke regler er det som gjelder? Kan jeg søke selv? Eller må jeg få tømreren til å gjøre det? Eller arkitekten? Kan jeg få svar på alt dette på nett? Neppe. Ja, internett er en billig kanal. Ja, det når alle brukerne våre. Men nei, alle brukeroppgaver skal ikke løses på nett.
Gerry McGovern skriver følgende i et blogginnlegg «Self service is for high volume, simple tasks. For less frequent, complex tasks, face-to-face is often the best option».

“Self service is for high volume, simple tasks. For less frequent, complex tasks, face-to-face is often the best option.”

Nå jobber vi med området plan og bygg, og det er definitivt ikke noen simple task. Det er et komplekst fagområde med et innfløkt regelverk. At vanlige folk i Oslo skal kunne forstå hvilke regler som gjelder for sin eiendom og deretter sende inn en komplett søknad kun basert på det de kan finne på nettet, er lite sannsynlig. Kanskje én av hundre klarer dette? Sannsynligvis er det færre. Ofte trenger man å snakke med fagfolk. Ofte trenger man en forklaring på hva begreper, dokumenter, tegninger eller kart betyr. Og enda viktigere: hva dette betyr for nettopp din byggesøknad.

Hvor går egentlig smertegrensa for hvor mye komplekst stoff vi kan utsette vanlige folk for? Vi vet jo at de uansett kommer til å måtte ta kontakt med oss!

Vi skal fortsette å geleide brukerne våre. Forklare dem, informere dem og hele tiden forventningsstyre dem. Men trolig må vi, på et tidligere tidspunkt enn i dag, fortelle at de kommer ikke i mål med byggesøknaden sin. Ikke i dag. Du må kontakte kundesenteret.

Vår drøm ville være å lage en veileder der brukeren skriver inn hva som skal gjøres på hvilken adresse, og at alt av informasjon om reguleringer, begrensinger, alternativer ville være bakt inn i veilederen. Der er vi ikke ennå, men mens vi venter, vil vi gjøre vårt for å bidra til en litt bedre opplevelse av byggesøknadsprosessen. God informasjon vil føre til godt forberedte brukere med relevante spørsmål til kundesenteret. Dette vil igjen føre til gode byggesøknader og rask saksbehandling.

Kategori:
Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: