Enkel kurve som viser at områder som ligger nærmere hjertet har høyere infotoleranse.

I løpet av det siste året har vi snakket med en rekke mennesker i en rekke ulike livssituasjoner. Vi har snakket med pårørende til eldre på sykehjem, foreldre til barn med funksjonshemminger, folk som lurer på om de må søke om å gjøre endringer i huset, arkitekter og entreprenører, kioskeiere som skal søke om serveringsbevilling, barnehagesøkere, nybakte foreldre på helsestasjoner, og de som kun ønsker å vite åpningstidene til Tøyenbadet. Behovsspekteret er bredt, men alle er i kontakt med Oslo kommune på en eller annen måte. Studiene har gjort meg ydmyk for alle de menneskene kommunen betjener i stort og smått.

Studiene har også vært uhyre interessante i et brukervennlighetsperspektiv. Det er nemlig helt sentralt at vi som skal lage de nye nettsidene har inngående forståelse av brukernes behov og kontekst i det de oppsøker kommunen for informasjon. Hva er for eksempel sjansen for at teksten vi skriver skal bli lest? Studiene tyder på at mange ikke leser noe som helst på nettet, men ser kun etter «knappen for å komme videre». Likevel er det store forskjeller mellom gruppene. Innsikten vår viser eksempelvis at de som skal finne barnehage eller sykehjem har en langt sterkere motivasjon for å lese informasjon enn det en restauranteier som skal skaffe skjenkebevilling har. Jo nærmere hjertet, jo mer tekst klarer brukeren å fordøye. Foreldre som skal søke om barnehage ønsker detaljert informasjon om barnehagenes pedagogiske innhold, ansatte og aktiviteter – og ikke minst om søknadsprosessen. Næringsdrivende som allerede er nedlesset av papirarbeid fra Mattilsynet og Kemneren ønsker kun den riktige bevillingen, uten å måtte lese for mye om hvorfor og hvordan.

På grunnlag av dette kan vi lage en kurve, la oss kalle det en informasjonstoleransekurve. X-aksen er «hjertenærhet» – tjenester som har med familie og helse kommer typisk høyt opp her og derav også høyt på informasjonstoleransen på y-aksen. Formalitetstjenester som bevillinger og arbeidsgiveravgift har lavere hjertenærhetsfaktor og derav lavere informasjonstoleranse.

infotoleranse

Infotoleransekurven

 

For oss i teamet betyr dette at vi må utforme funksjonalitet og innhold ulikt i de ulike tjenestene. I alle tilfeller skal innholdet være forståelig, men vi åpner for eksempel for mer detaljert informasjon om sykehjemmene enn svømmehallene (hvor den viktigste brukeroppgaven udiskutabelt er åpningstider). Målet er til slutt nettsider som gir deg akkurat riktig mengde informasjon for akkurat dine behov – akkurat nå.

 

Kategori:
Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: