Prosjektet viser besøkstall under et prioriteringsmøte.

Fra andre tilsvarende prosjekter i andre kommuner har vi lært at uten tilstrekkelig forankring av de endringene som kommer, så vil det dukke opp mye «støy» ved lansering av nye nettsider. «Støy» i denne sammenheng er stemmer som roper opp om at det nye nettstedet mangler både det ene og det andre, og man kan på ingen måte lansere uten at disse veldig viktige tingene er på plass. Skandale, vil enkelte påstå! Men fra de samme andre prosjektene vi har sett på, så viser det seg at disse stemmene kommer innenfra, altså fra egne ansatte. Brukerne lever lykkelig uvitende om de kampene som kan foregå på kammerset. 

Vi tror på dialog og samarbeid

Det er prosjektets ansvar å sikre at alle som har berettigede meninger, er tidsnok med i prosessen.

La oss se på “Hjelp til bolig” som eksempel.
Gjennom brukerinnsikt og analyse vet vi at “Botilbud” og “bostøtte” er områder vi må produsere innhold for på nettsidene. Vi har opprettet en egen referansegruppe for dette innholdet.

Referansegruppen består av:

  • Overordnet tjenesteeier – det vil si en virksomhetsleder eller seksjonssjef
  • Fagansvarlig
  • Andre interessenter – ansatte som har daglig kontakt med brukerne, saksbehandlere, jurister, kommunikasjonsfolk etc.

Når referansegruppen er etablert har vi et første prioriteringsmøte. Her presenterer prosjektet bakgrunnen for hvorfor vi endrer og hvordan vi jobber. Dette bidrar til felles forståelse for arbeidet som gjøres. Videre presenterer vi hvilke oppgaver brukerne er opptatt av. Det viktigste vi kan hjelpe brukerene med på nettet for “Hjelp til bolig” er å svare på følgende oppgaver:

  1. Hjelp til å kjøpe bolig (startlån)
  2. Hjelp med boutgifter (bostøtte)
  3. Trenger kommunal bolig
  4. Finne boligkontoret
  5. Kontakte utleier

Når vi har presentert oppgavene har vi en diskusjon omkring nettopp prioritering og vi får ofte nyttige innspill som vi tar med oss videre i arbeidet. Et viktig spørsmål er f.eks. hvilke effekter virksomhetene ønsker å få ut av å svare på disse oppgavene? Ofte handler dette om forventningsstyring, mer fornøyde brukere, færre telefoner og lignende.

Erfaringene så langt er at det ikke har vært vanskelig å bli enige om hva som skal prioriteres med til lansering av de nye nettsidene. Men ofte blir det diskutert “annet viktig innhold” på møtene. Da er det nyttig for prosjektet å ha enighet omkring hva som faktisk skal prioriteres. Så får vi vurdere det som er litt mindre viktig etter lansering.

Linjen bestemmer

Det er overordnet tjenesteeier som er ansvarlig for å godkjenne både de prioriteringene vi gjør og kvaliteten på arbeidet vi leverer. Etter prioriteringsmøte og påfølgende arbeid som inkluderer brukertesting har vi et nytt møte der vi presenterer arbeidet og får akseptanse fra overordnet tjenesteeier på at dette er klart til lansering.

Gjennom referansegruppen har vi både forankret og kvalitetssikret arbeidet.

 

God sommer!

Med dette sier vi god sommer fra Oslobeta! 🙂

Vi ser frem til en spennende høst der testnettstedet bygges ut, og vi skal høste flere erfaringer om hvordan brukerne opplever det nye nettstedet og alt vi selv lærer underveis. Dette skal vi fortsette å dele med dere når vi starter opp igjen i august.

Kategori:
Uncategorized

Join the conversation! 1 Comment

  1. […] Forankring, forankring, forankring! […]

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: