Brukertest av Oslo kommunes nye barnehagesider

Finner småbarnsforeldre lett frem til den informasjonen de søker? Får de løst oppgavene sine? Det er bare en måte å finne ut av det på – vi må snakke med dem!

Rekruttering av testpersoner

Hvor finner vi testpersoner, som skal søke barnehageplass for første gang? Vi ble tipset om at flere helsestasjoner arrangerer “Åpen dag for nybakte foreldre”, og kontaktet ledende helsesøster i Bydel Søndre Nordstrand. Hun ønsket oss velkommen til åpen dag på Holmlia helsestasjon, og var også behjelpelig med å henge opp en invitasjon til brukertesting i forkant.

Oppslaget som ble hengt opp noen dager i forkant av åpen dag, ble lest av flere som var innom helsestasjonen, og de ansatte oppmuntret besøkende til å delta i brukertesten. Men, de opplevde at de ikke visste nok om testingen, og derfor ikke kunne svare brukerne tilfredsstillende på de spørsmålene de hadde. Dette var en nyttig tilbakemelding til oss i prosjektet. Ved neste anledning må vi gi ansatte informasjonen de trenger for svare på spørsmål fra nysgjerrige og interesserte brukere.

Åpen dag for nybakte foreldre på Holmlia helsestasjon

Her dukket det opp mange som ville veie, måle sine små og prate med helsesøster. Jeg møtte flere positive, nybakte foreldre som gjerne ville delta på testen og gi oss innspill. «Jeg har ikke vært på kommunens nettsider, men skal jo søke barnehageplass snart, så jeg deltar gjerne». Noen ble ekstra interessert da de fikk vite at de ville få et gavekort som takk, mens andre ville delta uansett!

Mens Karolina testet sidene, fikk jeg låne datteren Juni.

Brukertest - barnehagesider

Karolina svarte ivrig på spørsmål og snakket åpent om hva hun mente om skissene jeg viste frem. Her er noen av innspillene hun kom med:

  • Bra at det informeres om hvilke aldersgrupper barnehagene har.
  • Av disse to steg for steg-løsningene foretrekker jeg løsningen med mest informasjon, fordi innholdet er så matnyttig og viktig.
  • Informasjon om at tilbudt barnehageplass i hovedopptaket må tas i bruk senest 15. september, var ny og viktig for meg. At man ikke kan betale for ubenyttet plass etter denne datoen, visste jeg ikke.

«Hva ønsker du å finne av informasjon på nettsiden til en konkret barnehage?»

Karolina svarer:

  • Aldersgrupper
  • Åpningstider
  • Telefonnummer
  • Hvor mange barn går det der?
  • Hvilke pedagoger – type pedagog, f. eks musikkpedagog?
  • Bilder av barnhagen
  • Tar de i mot barn med spesielle behov?
  • Hva jobber de spesielt med?
  • Årsplan, ukeplan
  • Samarbeid med andre barnehager?
  • Ferier. Er barnehagen åpen/stengt på sommeren?

Dette var en svært nyttig og vel anvendt 1 ½ time, som viser nytten av at vi prioriterer tidlig testing av innhold, og dialog med brukerne. Dette er en av flere samtaler som vi har hatt med brukere, og vi skal aldri gi oss!

Tusen takk til Karolina og de ansatte på Holmlia helsestasjonen!

Heidi Helgesen, webredaktør i Oslo kommune.

Kategori:
Brukertest

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: