Finne frem til gode prinsipper for brukeropplevelse sammen

Osloborgerne kommer ofte med enkle behov til Oslo kommunes nettsider. Vi leter for eksempel etter åpningstider til svømmehallen, ledige stillinger, eller vi skal søke plass i en barnehage. Hvordan kan vi sikre at brukerne får en god opplevelse av nettstedet? Vi må bli enige om hva en god opplevelse er.

Enkelt, tilgjengelig og trygt

Vi vil at de nye nettsidene skal oppleves som enkle, tilgjengelige og trygge. Dette stiller krav til hvordan vi kommuniserer gjennom innhold, det grafiske uttrykket og navigasjon. Men også til universell utforming og det tekniske, som for eksempel hvor raskt nettsiden lastes inn på mobilen din. Hva betyr så dette?

Enkelt

Vi ønsker å bidra til en enklere hverdag. Oslo kommunes tjenester på nett skal møte dine behov på en enkel og effektiv måte.

  • De viktigste behovene kommer først
  • Enkelt innhold og tydelig språk
  • Enkelt å finne frem. Det er tydelig hvor man er, og hva man skal gjøre
  • Fellesfunksjonalitet på tvers av sider og tjenester

Tilgjengelig

Våre digitale tjenester skal alltid være tilgjengelig for deg.

  • Like bra uavhengig av skjermstørrelse
  • Informasjon og innhold handler om deg og dine viktigste behov
  • Optimalisert for søk og gjenbruk
  • Universelt utformet

Trygt

Vi skal gi brukerne en trygg opplevelse.

  • Innholdet er pålitelig, oppdatert og korrekt
 
  • Høy grad av forutsigbarhet i bruk av tjenesten 
  • Stabil og robust tjeneste med en effektiv ytelse

Slik jobbet vi frem prinsippene

Arbeidet med prinsippene for brukeropplevelse tok utgangspunkt i Oslo kommunes verdigrunnlag – brukerorientering, redelighet, engasjement og respekt. I løpet av tre arbeidsmøter diskuterte, skisset og forkastet vi ideer. Verdigrunnlaget i Oslo kommune ;brukerorientering, redelighet, egasjement og respekt tas som utgangspunkt for arbeidet med prinsipper for brukeropplevelse Jobbe med prinsipper Resultatet ble tre prinsipper som skal bidra til en god brukeropplevelser av de nye nettsidene. Marcel Dekker Devos er seniorrådgiver for brukeropplevelse for web i Oslo kommune.

Kategori:
Nytt nettsted

Join the conversation! 1 Comment

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: