Illustrasjon: Innhold skal gi verdi

Min drøm er at Oslo kommune ikke skulle “eie” mer enn rundt 500 sider på internett. Slik at gamle artikler alltid måtte slettes før man la inn en ny eller at en grundig prioritering alltid måtte gjøres før man byttet ut et innhold med et annet. Det ville innebære at vi slettet 99,5 % av alt innholdet vi har i dag, men disse 500 sidene ville skinne.

For at flest mulig av de som besøker nettsidene til Oslo kommune skal få løst de oppgavene sine er vi nødt til å fjerne mye innhold. Det innebærer i praksis at alle brukeroppgaver ikke kan løses på nettsidene våre.

Nå høres kanskje dette enkelt, opplest og vedtatt ut. Men sannheten er at vi har mange diskusjoner om dette i prosjektrommet. Jeg tilhører fraksjonen som tenker at desto mindre innhold vi har desto bedre. Med utgangspunkt i målet om at 85 % av alle besøkende skal lykkes med det de oppsøker nettsidene for å gjøre er jeg rimelig sikker på at et kraftig nedskalert nettsted er veien å gå. Veldig mange av menneskene som utgjør disse prosentene leter nemlig etter akkurat de samme tingene – som åpningstidene til Tøyenbadet eller når skolens høstferie er.

Jeg har vel allerede innsett at jeg ikke kommer til å få disse 500 glitrende sidene mine. Men det vil likevel være avgjørende om vi er i stand til å si nei nok. Til alle som ikke kan vise til et konkret brukerbehov, til alle interne ønsker og krav (også kjent som “hold-kjeft-publisering”) eller til alle som mener at sidene deres vil oppnå tusenvis av besøk bare de får en menyknapp på forsiden og noen fine bilder. Jeg vil forsøke å gi noen eksempler.

Innhold som er lite besøkt må bort

Det finnes utallige gode grunner til at vi ikke skal ha som mål å løse alle potensielle brukeres behov på nettsidene våre. En god grunn er at desto mer innhold vi har desto vanskeligere blir det for søkemotorene å finne frem til det riktige innholdet til deg.

Da vi for et par uker siden gjennomført en svært rask brukerundersøkelse på Facebook viste det seg at et søk etter skolekretser i Oslo resulterte i at svært mange landet på et side om skolekretser anno 1934. Ikke til forkleinelse for de historisk interesserte, men skolekretser anno 2014 er det Oslo kommune bør levere. Ergo er det mulig at vi må skuffe det lille antallet personer i Oslo by som faktisk er interessert i skolekretsene åtti år tilbake.

Vi må altså sette en grense et sted. Viser det seg at det bare er 40 personer som faktisk har trykket seg inn på siden om 1934-skolekretsene må vi prioritere behovene til de flere hundre som leter etter hvilken skolekrets barna deres sogner til hver eneste dag.

Kost-nytte

Som offentlige ansatte må vi hele tiden vurdere kost-nytte perspektivet på nettet. Det innebærer blant annet at det bør være et visst antall brukere før vi bruker ressurser på å tilrettelegge komplisert innhold for dem.

Frem til nå har en vanlig tilnærming til dette problemet vært at vi lager noe som ikke egentlig er tilgjengelige for noen. Bare for å kunne peke på dette innholdet hvis noen internt i organisasjonen etterspør det eller vi får en sur melding fra en beboer i Oslo.

La meg ta et eksempel. Du ønsker å sette inn et rundt vindu i et bygg med bare firkantede vinduer som ligger i Oslo indre by og må søke plan- og bygningsetaten om lov før du kan gjøre det. Det ideelle var da om du kunne oppsøke kommunens nettsider og enkelt og greit kunne søke elektronisk. Alle som har vært i nærheten av en byggesak vet at disse har en tendens til å være vanskelige. En nettbasert søkeprosess som du opplever som enkel og grei av deg ville antageligvis ha kostet mye i utvikling og drift. Hvis det bare er 500 mennesker som søker om å sette inn et rundt vindu i løpet av ett år kan det ikke forsvares at vi bruker masse ressurser på å utvikle dette.

På dagens nettsted ville vi kanskje lagt ut pdf’en: “Slik søker du om å sette inn runde vinduer” og tenkt at vi hadde gjort jobben vår. Selv om denne pdf’en var fullstendig uforståelig for ethvert menneske uten byggfaglig ingeniørgrad. Min påstand er at vi i slike tilfeller heller bør henvise deg til et kundesenter som du kan ringe eller besøke for å få svar enn å late som vi tilbyr deg det på nettet.

Internt innhold

Det ligger enorme mengder med innhold jeg vil kalle «internt» på dagens nettsider. Enten dette er innhold som handler om hvordan vi er organisert, innhold som er ment for ansatte i Oslo kommune eller private aktører på områder som barnehage eller sykehjem. Det aller meste av dette må fjernes eller plasseres et annet sted enn på Oslo kommunes nettsider. For en bruker er det frustrerende å finne mer informasjon om «objektive indikatorer på sykehjemskvalitet» enn resultatene av brukerundersøkelsene som faktisk forteller deg hvilke sykehjem som er best. Så lenge vi fortsetter å tillate innhold beregnet på andre målgrupper enn brukerne av tjenestene våre kan vi ikke hindre at dette skjer.

Oslo kommunes webredaktører må altså trene seg på å si enda mer nei i tiden fremover, langt mer enn de sier ja. Noe som bringer meg tilbake til disse 500 drømmesidene mine. Hadde vi hatt en slik begrensning kunne vi alltid vist til det når et ivrig fagmenneske eller en streng sjef ønsket at vi skulle legge ut noe på nettet: «Beklager – det er fullt!» ville vært ganske greit å bruke i blant.

Eksemplene jeg har brukt er tilfeldige og ikke basert på undersøkelser. 

Leni Torvbråten jobber som webredaktør. 

Kategori:
Nytt nettsted, Oslobeta

Join the conversation! 5 Comments

  1. Innhold må aldri, aldri, aldri slettes!

    Ja, det må være enkelt å finne _riktig_ og _relevant_ innhold, og man kan vurdere å prioritere hva _nytt_ man bør legge ut, men å slette eksisterende innhold bør anses som en døssynd.

    To av de fantastiske tingene med internett er at det ikke er et plassproblem. Og det at man kan lenke til og referere til andre kilder. Så om jeg er historiker, og har en webside om skolekretser, så er sjansen ganske stor for at jeg har noen linker til disse sidene om skolekretser for 80 år siden. Når dere fjerner dem vil mitt innhold miste verdi.

    Det er INGEN grunn til at denne informasjonen skal slettes. Den er viktig. For noen. Og trolig unik.
    Den bør selvsagt ikke komme opp som førstevalg om man søker etter «skolekrets oslo» – men kanskje om man søker etter «skolekrets oslo historisk». Men det er det opptil søketeknologien og metadata dere bruker å sørge for.

    Målet bør tvert imot være at _all_ informasjon er tilgjengelig, men at den er så godt organisert og strukturert at det ikke er noen tvil for brukeren om at de finner det de er ute etter.

    Lik

    Svar
    • I prinsippet kunne jeg vært enig med deg når det gjelder unikt innhold. Problemet er at vi nå har en klar erfaring av at vi ikke er bemannet til å ivareta et nettsted bestående av 60 000 sider.

      Selvsagt er det ikke plassmangel på internett. Er det ikke søk som blir vanskelig er det vedlikehold av innholdet eller strukturen.

      Vi kommer til å jobbe mye med metadata, men vi kommer likevel til å slette. Det er for eksempel vanlig at man i kommunen har mange sider om akkurat det samme inneholdet.

      Lik

      Svar
  2. Det er kanksje ønskelig å bruke «fjerne» fra nettstedet i steden for ordet «slette». Det finnes jo et godt begrep som heter «arkivering». Arkivering er et strukturell behov i det offentlige som skal naturlig i varetas og hvor det jobbes med kontinuerlig. Gode metadata på offentlige dokumenter for å få relevante og meningfylle søkeresultater er en viktig del av dette. Men selve nettstedet til Oslo kommune må bli enkelere og dermed må det fokuseres på de viktigste behovene på nettstdet akkurat som Leni skriver.

    Marcel Dekker Devos – Senior UX rådgiver i Olso kommune

    Lik

    Svar
  3. OPS ser at jeg må skjerpe meg lit på norsken…jeg er fra Nederland og jobber med kontinuerlig forbedring også på dette…

    Likt av 1 person

    Svar
  4. Du har et godt poeng her Marcel – Man kan finne det aller, aller meste av det som finnes på dagens nettsted i kommunens arkiver. Med over 600 000 innbyggere er potensialet for brukergrupper enormt, men som en offentlig virksomhet må vi alltid gjøre vurderinger i forhold til hva vi faktisk skal levere.

    Gode nettsteder er prioriterte nettsteder.

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: