Illustrasjon av ulike bostøtteordninger

Har du hørt om bostøtte for leietakere i kommunale boliger? Kanskje du skal søke om frivillighetsmidler som skal inngå i de økonomiske rammebetingelsene for å fremme brukermedvirkning? Eller rett og slett aldri har forstått hva en samlokalisert bolig med personalbase er? I arbeidet med de nye nettsidene til Oslo kommune møter vi av og til på temaer vi ikke kjenner så godt. Hvis vi har problemer med å forstå, kan vi da kreve at du som bruker nettsidene skal forstå? Neppe.

Sammen blir vi bedre

Har vi ikke nok kunnskap om en kommunal tjeneste eller oppgave tar vi turen ut for å snakke med de som kjenner området best. Fagfolk har en underlig evne til å kunne forklare fagområdet sitt veldig mye enklere muntlig enn når de skriver. Så da vi fikk problemer med å forklare de ulike bostøtteordningene dro vi til bydel Ullern for å få hjelp.

Har vi forstått det nå?

Etter å ha fått hjelp til å bryte ned et komplisert område, stilt hundre spørsmål, tegnet og forklart, starter arbeidet med å forenkle innholdet. Da er det tilbake til det store bordet i redaksjonen for å skrive, teste, endre litt igjen og tilslutt presentere det for ekspertene – nemlig dere brukere! Først da får vi det endelige svaret på om vi har forklart temaet godt nok. Håpet er at vi har stilt de riktige spørsmålene, slik at du slipper.

Hjelp oss å bli bedre!

Er det informasjon på dagens nettsider du ikke forstår? Gi oss beskjed. Kan vi ikke si det enkelt, kan vi det ikke godt nok!

Caroline Salberg og Anne Tiril Svensson, webredaktører i Oslo kommune.

Møte mellom boligkontoret i bydel Ullern og webredaktører.

På besøk hos boligkontoret for å få bedre innsikt.

 

Kategori:
Nytt nettsted

Join the conversation! 5 Comments

  1. Takk for at dere har laget Oslobeta! Fantastisk bra initiativ!

    Jeg er stor fan av kommunens eksperimentering med digital dugnad gjennom Bymeldings-appen, Fiks gata mi, etc.

    Derimot forvirrer Bymeldings-appens i det minste meg når jeg får respons på innsendte forslag. Det er ikke åpenbart hvorvidt meldingen bare er mottatt, lest og kassert. Eller om den er undersøkt og fikset.

    Se forklaring i lenka nedenfor.

    https://docs.google.com/drawings/d/1pgOlKLFJ2ASzjUB7sxF_10CoDpkz0DX4hiZ4CUse4b0/edit?usp=sharing

    Lik

    Svar
    • Tusen takk for konstruktiv og konkret tilbakemelding! Stil og tone er viktig for de nye nettsidene. Det er viktig at vi får til dette på alle flatene våre. Jeg har tatt dette videre til utviklerne.

      Lik

      Svar
  2. Bymiljøetaten er eier av meldingssystemet BYMelding, som er tilgjengelig for publikum både på nett og som app. Etaten er avhengige av at byens borgere melder i fra om feil og mangler på etatens forvaltningsområder, og vi setter stor pris på engasjementet og hjelpen.

    Generelt så fungerer systemet slik at om man legger inn en e-postadresse når man registrerer meldingen, så vil man automatisk motta en kvitteringsmelding fra systemet idet meldingsstatusen endres til «Ferdig behandlet». Denne meldingen er da en oppsummering av din meldingsinfo i tillegg til den oppdaterte statusen.

    Status «Ferdig behandlet» innebærer at saken er ferdigbehandlet av vår entreprenør. Det betyr at de har vært på stedet i henhold til beskrivelse og markering i kart, og at de utbedret feilen (e). I de tilfeller hvor det er nødvendig med en ytterligere forklaring (utover at man i bybildet selv ser at feilen er utbedret), blir det skrevet et tilleggsnotat til opplysning som følger med i kvitteringsmailen.

    Etaten mottar en stor mengde meldinger i løpet av dagen, og inntil videre har det ikke vært aktuelt å benytte mye ressurser på å sende individuelle svar på hver enkelt melding. Det er rett og slett for ressurskrevende.

    Lik

    Svar
  3. […] Kan vi ikke si det enkelt, kan vi det ikke godt nok […]

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: