Samarbeid i webredaksjonen

– Oslo kommune har verdens dårligste mobile nettsider. Uttalelsen falt på Oslo kommunes webforum høsten 2013. Googles Jan Grønbech stod på scenen og var alt annet enn blyg og høflig, han var tydelig. Og hallo, mannen hadde jo så rett, så rett.

Det var da (egentlig var det litt før, men det var da vi fikk det så i trynet) vi innså at vi har dårlig tid. Selv byråkrater kan innse det. Vi var i gang med å lage nye nettsider, men planen hadde for lang tidshorisont. Skulle vi klare å møte den økende bruken av mobil og nettbrett, og levere nettsider som funker like bra på alle skjermer, var anbefalingen fra innholdsekspertene:

  • Finn ut hva som er de viktigste årsakene til at folk oppsøker kommunens nettsted
  • Samle 15-20 webmedarbeidere for å jobbe frem innhold basert på brukernes viktigste årsaker
  • Prioriter å lage det viktigste innholdet først, jobb deretter videre med forbedringer

Så da gjorde vi det. Vi startet å jobbe sammen med det samme.

Vi vil at brukerne våre synes at vi er best

Derfor har vi samlet vel 20 av kommunens webfaglige og klarspråklige medarbeidere til å sitte i samme rom, rundt samme bord, for å bruke hver arbeidsdag til å jobbe sammen med det samme.

Derfor har vi spurt brukerne våre om hvorfor de besøker oss på nett og hva som er viktigst for de når de oppsøker oslo.kommune.no. For å finne ut dette brukte vi Customer Carewords-metodikken.

Derfor involverer vi kommunens saksbehandlere, tjenesteansvarlige og medarbeidere med i måten vi jobber på, og samarbeider om å lage innhold på nett som også skal bidra til verdi for kommunen.

Derfor involverer vi brukere til å teste og prøve ut det vi bygger mens vi bygger.

Slik bygger vi felles rammer og forståelse, og gjør hverandre bedre til å svare på brukernes oppgaver og behov på oslo.kommune.no. Brukerinvolvering og webfaglig kompetanse i ett og samme rom skal gi oss et nettsted med innhold som er nødvendig, prioritert, lettlest, lett å finne, og tydelig presentert.

Det viktigste er ikke hvem som avgjør om innhold skal ut på oslo.kommune.no, men hva som er med på å avgjøre det. Innhold som svarer på en eller flere konkrete brukeroppgaver, og som samtidig oppfyller ett eller flere mål for Oslo kommune, vinner garantert plass.

Bort fra stykkevis og delt

I dag er vi i Oslo kommune i overkant ivrige etter å peke vei for våre besøkende på nettsidene. Svært ofte ledes du inn i en labyrint eller rundans. Det er vanskelig å finne svar i kaos og frustrasjon. Det er ikke av vond vilje. Det skyldes snarere at oslo.kommune.no har est ut på grunn av mange ivrige og velmenende ansatte. Vi har publisert innhold i øst og vest, uten at vi har hatt kunnskap eller mot til å stille oss spørsmål som:

  • Hva skal vi med dette innholdet?
  • Hvem trenger dette innholdet?

Og uten at vi har gått brukerne i møte og funnet ut av:

  • Hvilken oppgave kom du for å få løst?
  • Hvordan kan vi best hjelpe deg?
  • Er det tydelig hva du skal gjøre?

Vi har vært mer opptatt av å jobbe stykkevis og delt fremfor å ta ansvaret fullt og helt.

Det skyldes også fravær av en felles forståelse for prioritering av innhold. Når godt og vel 60 virksomheter har sitt eget nettsted under Oslo kommune-paraplyen, og slipper til med sine prioriteringer, sier det seg selv at den helhetlige prioriteringen uteblir.

Når vi nå bygger nytt nettsted legger vi brukernes prioriteringer til grunn, og vi har samlet en webredaksjon som tar ansvaret for helheten.

Silje Opheim er innholdsforvalter for web i Oslo kommune.

Kategori:
Nytt nettsted

Join the conversation! 5 Comments

  1. Spennende prosjekt som vil bety mye for mange! Jeg vet at dere etter lansering skal fortsette trøkket, med ytterligere forbedring av brukeropplevelse og funksjonalitet. Men har dere allerede nå lagt planer for hvordan dere skal jobbe med innholdet videre, så det holdes skjerpet og veltrimmet over tid? Etter at konsulentene er borte og webredaksjonen er redusert til forvaltningsstørrelse?

    Det er dessverre mange eksempler på at det som begynte som en Lean Mean Content Machine etter kort tid har est ut til en overvektig parodi på seg selv som vakler rundt i ringen og slår hull i lufta. Jeg er ikke veldig bekymra for at dere skal havne i den kategorien, men det kunne vært interessant å høre hvilke tanker og planer dere har om dette.

    Lik

    Svar
    • Takk for hyggelige ord om prosjektet! Det er også motiverende å høre at du har tro på at vi ikke havner ut i en stor og voksende parodi på oss selv. Men bekymringen for å havne der har vi, alt annet ville vært naivt.

      Samtidig som vi utvikler nytt nettsted går det et løp i kommunens organisasjon for å finne og forplikte de som på sikt skal bære ansvaret for innholdet. Prosjektet skal også anbefale organisering, roller og ansvar for kontinuerlig forbedring. Anbefalingen vil støtte seg på hva som har funket og ikke funket i prosjektet.

      Tanker og planer om forbedring og vedlikehold av innhold bør bli et fremtidig blogginnlegg, takk for innspillet!

      Lik

      Svar
      • Så bra, det høres lovende ut både for organisasjonen og brukerne!

        Ellers: Veldig fint med blogginnlegg om stort og smått gjennom prosjektet. Håper dere viderefører den tradisjonen etter lansering også, og blant annet deler erfaringer og utfordringer med innholdsforvaltning i hverdagen.

        Lik

  2. […] lage nye nettsider til Oslo kommune startet og det er et år siden vi var fullt bemannet med over 30 mennesker som sammen skulle jobbe med det samme. Nå er det kun én uke igjen til Oslos innbyggere møter det nye […]

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: