Oslos nye nettsider skal bli enklere og raskere, og det skal bli:

  • Lettere å finne frem
  • Enklere å forstå
  • Tilgjengelig fra mobil og nettbrett
  • Brukervennlig design

Lettere å finne frem

Det skal være lett å finne frem på nettstedet, både ved hjelp av Google, og via navigasjon på selve nettstedet. Er det oppgaver som ikke lar seg løse på nett skal det være tydelig hvordan du kommer i kontakt med Oslo kommune.

Tilgjengelig fra mobil og nettbrett

Det å sjekke åpningstidene på Tøyenbadet, eller finne nærmeste sted for å kvitte seg med avfall etter oppussing skal være mulig fra både mobil og nettbrett . Det nye nettstedet skal være tilgjengelig og enkelt uansett størrelse på skjermflate.

Enklere å forstå

Klart språk og tydelig tekst skal gjøre det enkelt å forstå nettsidene.

Brukervennlig design

Nettstedet skal bli enkelt, intuitivt, og gi gode opplevelser for deg som bruker.

Slik bygger vi sammen

Oslo skal bygge nytt nettsted ved hjelp av involvering og samarbeid med innbyggere og næringsliv. Intervjuer, undersøkelser, tester og analyse av dagens nettsted gir fakta for å prioritere og strukturere innholdet på nettstedet.

Utviklingen skjer i faser.

Alfa

alfa.oslo.kommune.no var en veldig tidlig test-versjon. Hensikten var å teste nye skisser og prototyper, for å undersøke at vi går i retning av at det blir lettere å finne frem og enklere å forstå.

Pilot

pilot.oslo.kommune.no er en videreutvikling av alfa-versjonen, basert på erfaringer og forbedringer fra alfa-fasen. Det er lagt inn mer innhold basert på prioritet og nødvendighet, og utviklet navigasjon og funksjonalitet. Vi skal fortsatt sørge for at det er lett å finne frem og enkelt å forstå. I pilot-fasen lager vi et nettsted som nærmer seg en erstatning av dagens nettsted.

Lansering

Når nytt nettsted lanseres februar 2015, erstattes dagens www.oslo.kommune.no med det nytt nettsted.

Forbedringer etter lansering

Fra lansering starter ytterligere forbedringer av funksjonalitet og brukeropplevelse på nettstedet. Nettstedet vil ha mangler som skal forbedres, et eksempel er elektroniske skjemaer fra mobile enheter. Tilbakemeldinger fra nettstedets besøkende og testing av hvordan nettsidene fungerer vil gi oss gode føringer på hva som må forbedres.

Vi ønsker din tilbakemelding på hva du synes var bra på test-nettstedet og hva som kan gjøres bedre.

Bruk bloggen, twitter @Oslobeta eller meld inn fra pilot.oslo.kommune.no

Kategori:
Alfa, Nytt nettsted

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

helsenorgebeta.net

Oslo kommunes utviklingsblogg

Government Digital Service

Oslo kommunes utviklingsblogg

iAllenkelhet

Oslo kommunes utviklingsblogg

NRKbeta

NRKs sandkasse for teknologi og nye medier

BetaTrondheim

Oslo kommunes utviklingsblogg

%d bloggers like this: